lida_star
30th January 2009, 02:39 PM
کورش شمس –مرور اخبار مربوط به کیفیت شبکه های ارتباطی کشور از این واقعیت تلخ حکایت دارد که شبکه زیرساخت پهنای باند و شبکه تلفن همراه دولتی به طور مرتب با مشکلات و اختلالات گسترده ای روبرو هستند و به رغم اظهارات مسئولان مبنی بر تلاش مستمر برای بهبود این وضعیت ، هرگز تغییر چشمگیری حاصل نشده است.
در مقابل مقامات وزارت ارتباطات همواره برای این قبیل مشکلات، طیف وسیعی از عوامل را مطرح کرده اند که شامل دستگاه های دولتی ناهماهنگ ، لنگر های سرگردان کشتی های شناور در خلیج فارس ، عدم مراعات زمان های پیک شبکه توسط مشترکان تلفن همراه و غیره می شود.
این در حالیست که مديرعامل شركت مخابرات می گوید از آخرین دستاوردهای روز دنیا برای شبکه انتقال بهره بردهایم و شبکه زیر ساخت کشور با وجود 120 هزار کیلومتر فیبر نوری در دنیا مشابه ندارد.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت هم می گوید: " ظرفيت موجود بيش از نياز كشور است و ما آمادگي داريم به تمام متقاضيان دولتي و يا خصوصي كه تقاضاي دريافت 155مگابايت برابر با يك لينك stm1 و يا بيشتر را دارند، مستقيماً از طريق مراكز ارتباطي اين شركت اينترنت واگذار كنيم. "
براساس اظهارات وی ظرفيت اينترنت كشور طي دو ماه اخير بيش از 40 درصد افزايش يافته و به 70 لينك stm1 رسيده است. با این وجود تاکید بر این که 80 درصد آسیب های شبکه فیبر نوری ناشی از عدم هماهنگی سایر سازمان ها است، نشان می دهد که ظرفیت موجود چندان هم در دسترس نیست و همواره با معضل اختلال مواجه است.
در حالی که گمانه زنی های وزارت ارتباطات در مورد ضریب نفوذ 30 درصدی اینترنت در کشور با اما . شاید همراه است و مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات پیش می گوید:"بر اساس برنامه چهارم توسعه انتظار می رفت که میزان ضریب نفوذ اینترنت در کشور به سی درصد برسد که البته احتمال می رود ؛ در حال حاضر به این رقم رسیده باشیم." یک سئوال مهم مطرح می شود.
این که با وجود آمارهای انتزاعی و مبتنی بر حدس و گمان، در مورد کاربران اینترنت کشور و همچنین آمارهای رسمی ضریب نفوذ تلفن همراه که صرفا واگذاری سیم کارت ملاک ارزیابی آن است و نمی تواند مشخصا آمار واقعی از میزان فعال بودن سیم کارتها در شبکه تلفن همراه کشور ، به دست دهد، چگونه می توان با اطمینان ظرفیت شبکه های ارتباطی را بیش از نیاز جامعه اعلام کرد ؟
واقعیت ، بیش از آن که در این گونه اظهارات و گزارش عملکردها قابل رویت باشد، می تواند در میزان رضایت مشترکان اینترنت و تلفن همراه کشور به ارزیابی گذاشته شود و در آن صورت است که می توان درباره این که "شبکه فیبر نوری ایران در تمام دنیا بینظیر است! قضاوت کرد."
بنابر تازه ترین آمار ارائه شده در اشل جهانی از سوی موسسه تحقیقاتی "كام اسكار " در حال حاضر تعداد کاربران در جهان به یک میلیارد نفر رسیده که تنها 180 میلیون نفر آن سهم کشور چین بوده و 163 میلیون نفر هم سهم ایالات متحده آمریکا است.
با این حال به نظر نمی رسد که کاربران چینی اینترنت ، مشکل چندانی با شبکه پهنای باند کشورشان داشته باشند و در آمریکا هم مشکلاتی به نام قطعی شبکه ، سرعت پایین دسترسی و غیره بی مفهوم است.
اما ایران با وجود آن که از نظر آمار تعداد کاربران اینترنت و مشترکان موبایل ، هیچ سنخیتی با آمارهای این دو کشور ندارد و به شبکه های بسیار کوچکتری نسبت به آنها نیاز دارد، تا کنون موفق به تامین کیفیت و سرعت مطلوب شهروندان خود نشده است.
علت چیست؟ کارشناسان معتقدند ؛ به جز دلایلی که از سوی مدیران وزارت ارتباطات اعلام می شود و خیلی هم بی ربط نیستند، عوامل و دلایل مهمتری هم وجود دارند که متاسفانه چندان مورد توجه و واکاوی قرار نگرفته اند. یکی از این دلایل، که از قضا تاثیر شگرفی بر ساختار شبکه هایارتباطی کشور گذاشته است، نحوه عملکرد وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران در زمینه ارائه خدمات است که از نگاه کاسبکارانه این مجموعه نشات می گیرد.
در واقع دخالت مخابرات ایران و وزارت ارتباطات در فرایند نهایی عرضه خدمات و ایجاد انحصار در بازار خدمات با اتکا به قوانین دهه های پیشین ، موجب شده تا وزارت ارتباطات به عنوان متولی و مسئول تامین زیرساخت ها و قانونگذار این عرصه ، به جای ایفای نقش مدیریتی و نظارتی بر بازار و فراهم سازی بسترهای مورد نیاز ، دلمشغول کسب درآمد از بازار پر روق ارتباطات باشد. به بیان ساده تر ، دلیل اساسی بروز این قبیل مشکلات در شبکه های ارتباطی کشور اعم از دیتا و تلفن همراه ، انحراف وزارت ارتباطات از مسئولیت ها و وظایف اصلی یک متولی و تمایل آن به سمت فعالیت های تجاری و رقابت با بخش خصوصی است.
دلیل عمده دیگری که می توان ردپای پیامدهای آن را در روند اختلالات شبکه ای کشور مشاهده کرد ، عدم شفافیت اطلاعاتی در فضای شبکه های ارتباطی و همچنین فقدان امار و اطلاعات دقیق است که انتظار می رود با اجرای طرح مشترک با سازمان آمار کشور تا حدودی برطرف شود.
با این وجود عدم شفافیت موجب می شود تا نهادهای ناظر و پرسشگر ، نظیر رسانه های گروهی و خانه ملت،به اطلاعات و آمارهای قابل استنادی برای انجام وظیفه خود دسترسی نداشته باشند.
از این رو به نظر می رسد ؛ مجلس هشتم با وجود حساسیت بالایی که برای خدمات ارتباطی قائل است و این را در واکنش های خود نسبت به مسائل وزارت ارتباطات نشان داده است، می تواند نقش بسیار موثری ،درروند بهبود این وضعیت و افزایش رضایت عمومی از خدمات ارتباطی کشور داشته باشد. سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي هم باید موضوع sla - توافقنامه سطح ارايه خدمات – که گفته می شود در حال انجام اصلاحات لازم برروي آن است با سرعت بیشتری به سرانجام برساند تا دست کم مساله کیفیت خدمات ارتباطی و ظرفیت شبکه های موجود، به شکلی شفاف و قابل اندازه گیری به تصویر کشیده شود .
در این صورت شاید به این نتیجه برسیم که شبکه زیرساخت مان نه تنها در دنیا بی نظیر است، بلکه در داخل هم از چنان وضعیتی دارد که در سراسر جهان نظیر ندارد.
در مقابل مقامات وزارت ارتباطات همواره برای این قبیل مشکلات، طیف وسیعی از عوامل را مطرح کرده اند که شامل دستگاه های دولتی ناهماهنگ ، لنگر های سرگردان کشتی های شناور در خلیج فارس ، عدم مراعات زمان های پیک شبکه توسط مشترکان تلفن همراه و غیره می شود.
این در حالیست که مديرعامل شركت مخابرات می گوید از آخرین دستاوردهای روز دنیا برای شبکه انتقال بهره بردهایم و شبکه زیر ساخت کشور با وجود 120 هزار کیلومتر فیبر نوری در دنیا مشابه ندارد.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت هم می گوید: " ظرفيت موجود بيش از نياز كشور است و ما آمادگي داريم به تمام متقاضيان دولتي و يا خصوصي كه تقاضاي دريافت 155مگابايت برابر با يك لينك stm1 و يا بيشتر را دارند، مستقيماً از طريق مراكز ارتباطي اين شركت اينترنت واگذار كنيم. "
براساس اظهارات وی ظرفيت اينترنت كشور طي دو ماه اخير بيش از 40 درصد افزايش يافته و به 70 لينك stm1 رسيده است. با این وجود تاکید بر این که 80 درصد آسیب های شبکه فیبر نوری ناشی از عدم هماهنگی سایر سازمان ها است، نشان می دهد که ظرفیت موجود چندان هم در دسترس نیست و همواره با معضل اختلال مواجه است.
در حالی که گمانه زنی های وزارت ارتباطات در مورد ضریب نفوذ 30 درصدی اینترنت در کشور با اما . شاید همراه است و مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات پیش می گوید:"بر اساس برنامه چهارم توسعه انتظار می رفت که میزان ضریب نفوذ اینترنت در کشور به سی درصد برسد که البته احتمال می رود ؛ در حال حاضر به این رقم رسیده باشیم." یک سئوال مهم مطرح می شود.
این که با وجود آمارهای انتزاعی و مبتنی بر حدس و گمان، در مورد کاربران اینترنت کشور و همچنین آمارهای رسمی ضریب نفوذ تلفن همراه که صرفا واگذاری سیم کارت ملاک ارزیابی آن است و نمی تواند مشخصا آمار واقعی از میزان فعال بودن سیم کارتها در شبکه تلفن همراه کشور ، به دست دهد، چگونه می توان با اطمینان ظرفیت شبکه های ارتباطی را بیش از نیاز جامعه اعلام کرد ؟
واقعیت ، بیش از آن که در این گونه اظهارات و گزارش عملکردها قابل رویت باشد، می تواند در میزان رضایت مشترکان اینترنت و تلفن همراه کشور به ارزیابی گذاشته شود و در آن صورت است که می توان درباره این که "شبکه فیبر نوری ایران در تمام دنیا بینظیر است! قضاوت کرد."
بنابر تازه ترین آمار ارائه شده در اشل جهانی از سوی موسسه تحقیقاتی "كام اسكار " در حال حاضر تعداد کاربران در جهان به یک میلیارد نفر رسیده که تنها 180 میلیون نفر آن سهم کشور چین بوده و 163 میلیون نفر هم سهم ایالات متحده آمریکا است.
با این حال به نظر نمی رسد که کاربران چینی اینترنت ، مشکل چندانی با شبکه پهنای باند کشورشان داشته باشند و در آمریکا هم مشکلاتی به نام قطعی شبکه ، سرعت پایین دسترسی و غیره بی مفهوم است.
اما ایران با وجود آن که از نظر آمار تعداد کاربران اینترنت و مشترکان موبایل ، هیچ سنخیتی با آمارهای این دو کشور ندارد و به شبکه های بسیار کوچکتری نسبت به آنها نیاز دارد، تا کنون موفق به تامین کیفیت و سرعت مطلوب شهروندان خود نشده است.
علت چیست؟ کارشناسان معتقدند ؛ به جز دلایلی که از سوی مدیران وزارت ارتباطات اعلام می شود و خیلی هم بی ربط نیستند، عوامل و دلایل مهمتری هم وجود دارند که متاسفانه چندان مورد توجه و واکاوی قرار نگرفته اند. یکی از این دلایل، که از قضا تاثیر شگرفی بر ساختار شبکه هایارتباطی کشور گذاشته است، نحوه عملکرد وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران در زمینه ارائه خدمات است که از نگاه کاسبکارانه این مجموعه نشات می گیرد.
در واقع دخالت مخابرات ایران و وزارت ارتباطات در فرایند نهایی عرضه خدمات و ایجاد انحصار در بازار خدمات با اتکا به قوانین دهه های پیشین ، موجب شده تا وزارت ارتباطات به عنوان متولی و مسئول تامین زیرساخت ها و قانونگذار این عرصه ، به جای ایفای نقش مدیریتی و نظارتی بر بازار و فراهم سازی بسترهای مورد نیاز ، دلمشغول کسب درآمد از بازار پر روق ارتباطات باشد. به بیان ساده تر ، دلیل اساسی بروز این قبیل مشکلات در شبکه های ارتباطی کشور اعم از دیتا و تلفن همراه ، انحراف وزارت ارتباطات از مسئولیت ها و وظایف اصلی یک متولی و تمایل آن به سمت فعالیت های تجاری و رقابت با بخش خصوصی است.
دلیل عمده دیگری که می توان ردپای پیامدهای آن را در روند اختلالات شبکه ای کشور مشاهده کرد ، عدم شفافیت اطلاعاتی در فضای شبکه های ارتباطی و همچنین فقدان امار و اطلاعات دقیق است که انتظار می رود با اجرای طرح مشترک با سازمان آمار کشور تا حدودی برطرف شود.
با این وجود عدم شفافیت موجب می شود تا نهادهای ناظر و پرسشگر ، نظیر رسانه های گروهی و خانه ملت،به اطلاعات و آمارهای قابل استنادی برای انجام وظیفه خود دسترسی نداشته باشند.
از این رو به نظر می رسد ؛ مجلس هشتم با وجود حساسیت بالایی که برای خدمات ارتباطی قائل است و این را در واکنش های خود نسبت به مسائل وزارت ارتباطات نشان داده است، می تواند نقش بسیار موثری ،درروند بهبود این وضعیت و افزایش رضایت عمومی از خدمات ارتباطی کشور داشته باشد. سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي هم باید موضوع sla - توافقنامه سطح ارايه خدمات – که گفته می شود در حال انجام اصلاحات لازم برروي آن است با سرعت بیشتری به سرانجام برساند تا دست کم مساله کیفیت خدمات ارتباطی و ظرفیت شبکه های موجود، به شکلی شفاف و قابل اندازه گیری به تصویر کشیده شود .
در این صورت شاید به این نتیجه برسیم که شبکه زیرساخت مان نه تنها در دنیا بی نظیر است، بلکه در داخل هم از چنان وضعیتی دارد که در سراسر جهان نظیر ندارد.