توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزشی برای بچه های مهندسی دریا !!!
Aysajoon
25th January 2012, 12:27 AM
مهندسی دریا :
با سلام خدمت تمام کاربران و همکاران عزیز تالار مکانیک که در رشته ی مهندسی دریا در حال تحصیلند و همچنین افرادی که تمایل به قبولی در این رشته و ادامه ی تحصیل در این فیلد تخصصی رو دارند !
در این تاپیک قصد دارم تا با کمک شما عزیزان در مورد دروس تخصصی این رشته ، دانشگاه هایی که در مقاطغ مختلف این رشته رو ارائه میدن ، آزمون دانشگاهی این رشته ، بازار کار اون در کشور و . . . بحثی رو داشته باشیم که کمکی به دوستان مهندسی دریا کرده باشیم !
امیدوارم در این بحث شرکت کنید و نظراتتون رو با بقیه قسمت کنید !
با تشکر [golrooz]
Aysajoon
25th January 2012, 02:17 PM
دوره كارشناسي ارشد مهندسي دريا
با توجه به لوزم غني بخشيدن به تجارب بيشمار دوران جنگ تحميلي در كشور در زمينه هاي مختلف علمي و صنعتي و آموزش نيروي انساني مورد نياز مراكز تحقيقاتي و صنعتي صنايع دريايي ، (( دورة كارشناسي ارشد مهندسي دريا)) تدوين گرديده است .
دورة كارشناسي ارشد مهندسي دريا در سه گرايش : كنترل و ناوبري ، هيدروديناميك و جلوبري و سازه هاي متحرك دريايي تدوين و شامل دروس نظري ، عملي و پژوهشي در زمينه هاي مرتبط با علوم مهندسي دريا مي باشد .
دانشجوياني كه اين دوره را با موفقيت بگذرانند قادر خواهند بود در واحدهاي طراحي و پژوهشي صنايع مختلف دريايي از جمله صنايع دفاعي به تحليل ، طراحي و ساخت سيستم هاي مختلف موردنياز صنايع دريايي متناسب با نياز كشور فعاليت نمايند .
نيروهاي مسلح و ديگر صنايع دريايي كشور داراي مراكز تحقيقاتي و صنعتي متعددي در زمينه هاي علوم وصنايع دريايي بوده كه در مراكز مزبور تعداد زيادي كارشناس مشغول كار و تحقيق مي باشند .
ارتقاء علمي افراد شايسته براي افزايش بهره وري و همچنين آموزش نيروي انساني و توسعه كيفي آنها مورد نياز وزارت نفت مي باشد .
لذا فارغ التحصيلان اين رشته قادر خواهند بود در زمينه هاي متعدد علوم دريايي ، به پژوهش ، طراحي و ساخت اجزاء مختلف اجسام غوطه ور فعاليت نمايند .
Aysajoon
25th January 2012, 02:19 PM
تعداد واحدهاي درسي :
هر دانشجو در دوره ی کارشناسی ارشد موظف است رشتة اصلي و يكي از سه گرايش : كنترل و ناوبري ، هيدروديناميك و جلوبري و سازه هاي متحرك دريايي را انتخاب نمايد .
دانشجويان براي گذراندن دوره بايد 32 واحد شامل : 9 واحد درس اصلي و 15 واحد درس تخصصي و 6 واحد پروژة تحقيقاتي و 2 واحد سمينار را مطابق جداول ضميمه منطبق بر هر گرايش با موفقيت بگذراند .
دانشجو مي تواند حداكثر دو درس از دروس ديگر گرايشهاي تخصصي را با نظر استاد راهنماي خود و دانشكده اخذ نمايد .
Aysajoon
25th January 2012, 02:20 PM
شرايط گزينش دانشجو :
دانشجويان اين دوره از بين متقاضيان و طبق مقررات اعلام شده از طرف وزارت فرهنگ و آموزش عالي با كسب حد نصاب امتياز در آزمون سراسري ( و در شرايط خاص با انجام مصاحبه ) انتخاب مي شوند .
داوطلبان بايد داراي مدرك كارشناسي در يكي از رشته هاي : مهندسي مكانيك - مهندسي هوا فضا - مهندسي عمران - مهندسي شيمي - مهندسي مواد و متالوژي - مهندسي برق ( گرايشات قدرت و كنترل ) - مهندسي كشتي باشند .
Aysajoon
25th January 2012, 02:25 PM
رشته مهندسی دریا در کشور ما نیز با این که نوپاست ، دارای اهمیت و جایگاه ویژهای است !!! چرا که کشور ما در حدود ۲۶۰۰ متر مرز آبی دارد که ۲۰۰۰ کیلومتر آن در جنوب کشور و به آبهای آزاد دنیا متصل است .
اهمیت این مرز آبی زمانی مشخص میشود که بدانیم از بین راههای حمل ونقل زمینی ، هوایی ، دریایی ، حمل ونقل دریایی مقرون به صرفهاست و به همین دلیل ۹۰ درصد صادرات غیر نفتی و تقریباً تمام صادرات نفتی کشور به وسیله کشتیها صورت میگیرد .
همچنین توسعه ناوگان دریایی علاوه بر حمل و نقل کالاهای مورد نیاز کشور ، عامل حضور کشور ما در بازار حمل و نقل بین المللی و کسب درآمدهای ارزی بیشتری میگردد .
و بالاخره احیاء و توسعه صنایع دریایی میتواند موجب رشد و بهره وری بیشتر تعدادی از صنایع کشور گردد که از آن جمله میتوان به صنایع : نجاری ، رنگ سازی ( برای تهیه رنگ کشتی ) ، فولاد ( برای تهیه ورقههای فولادی کشتی و همچنین ساخت شناورها ) و بالاخره انواع و اقسام الکتروپمپها و جرثقیلها که در مراحل مختلف ساخت کشتی مورد استفاده قرار میگیرند ، اشاره کرد .
Aysajoon
25th January 2012, 02:29 PM
دانشجویان مهندسی دریا در هرسه گرایش باید در دروس ریاضی و فیزیک قوی بوده و به زبان انگلیسی مسلط باشند . چون بیشتر منابع درسی این رشته به زبان انگلیسی است .
همچنین مهندسان کشتی و دریانوردی که به سفرهای دریایی خارج ازکشور میروند باید به زبان بینالمللی مسلط باشند .
دانشجویان مهندسی کشتی و دریانوردی باید از سلامت کافی برخوردار باشند و برای همین قبل از پذیرش نهایی در رشتههای فوق از آنها آزمایشات پزشکی کامل به عمل میآید که در این میان سلامت دانشجویان دریانوردی بطور دقیق سنجیده میشود چون این دسته از دانشجویان نباید ناتوانیهایی نظیر کوررنگی نیز داشته باشند . (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C_%D8%AF%D8%B1% DB%8C%D8%A7#cite_note-1)
کار در دل گستره آبی دریاها و اقیانوسها با همه لطف و جاذبهاش دارای دشواریهایی نیز هست . برای مثال یک مهندس کشتی یا دریانوردی به دلیل سفرهای دریایی ، گاه ماهها در کنار خانوادهاش نیست !!!
همچنین یک مهندس کشتیسازی نیز باید شرایط خود را برای گذراندن در محیط های ساحلی تطبیق بدهد . چون با این که بسیاری از شرکتهای مهندسی ، مشاور دریایی در زمینه طراحی کشتی ، بنادر یا تجهیزات دریایی در مرکز شهرها فعالیت میکنند ، اما به هر حال کارخانجات کشتیسازی عمدتا در سواحل ساخته میشوند . به همین دلیل یک مهندس دریا باید علاقهمند به کار در محیط های دریایی و ساحلی باشد و در واقع عشق و علاقه در این رشته حرف اول را میزند .
Aysajoon
25th January 2012, 02:33 PM
معرفی گرایشهای مقطع کارشناسی
این رشته در مقطع کارشناسی دارای ۳ گرایش مهندسی کشتی ، کشتیسازی و دریانوردی است . با ذکر این نکته که در این رشته تنها در رشته مهندسی کشتیسازی دانشگاه خلیجفارس بوشهر ، دانشجوی دختر پذیرفته میشود .
Aysajoon
25th January 2012, 02:36 PM
مهندسی کشتی در این دوره علوم و فنون مربوط به اداره فنی امور کشتیها آموزش داده میشود و هدف تربیت افراد متخصص در حد کارشناس برای امور فوق است .
آموزش این دوره به صورت دروس نظری- عملی- کارآموزی بعلاوه کارورزی در روی کشتی است .
فارغالتحصیلان این دوره به عنوان کارشناس ، آمادگی و صلاحیت هدایت فنی کشتی ها و اداره امور مربوط به تعمیر و نگهداری آنها و همچنین آمادگی تقبل مسؤولیتها و مشاغل فنی مربوط به صنایع دریایی در کارخانجات کشتیسازی و سازمانهای وابسته را خواهند داشت .
با پیشرفت صنایع دریایی کشور و اولویتی که دولت برای توسعه حمل و نقل دریایی در ایران قائل شدهاست و با توجه به گسترش ناوگان بازرگانی کشور و طرح ایرانی کردن پرسنل دریایی اهمیت این رشته روشن میشود .
علاقهمندان این رشته باید از سلامتی جسم برخوردار و مایل به کار و مسافرت در دریاها باشند .
مهندسان کشتی به عنوان مدیر فنی کشتی مسوول تعمیر ، نگهداری و راهاندازی موتور کشتی هستند و به همین دلیل دانشجویان این رشته پس از آن که آموزشهای تئوری را در مدت سه سال و نیم طی کردند ، یک دوره کارآموزی ۶ ماهه را بر روی کشتیهای اقیانوسپیما در خارج از کشور در آب های استرالیا ، بنادر اروپا ، آسیای جنوب شرقی ، سنگاپور ، چین و کره میگذرانند .
Aysajoon
25th January 2012, 02:42 PM
مهندسی کشتیسازی
کشور ما یکی از بزرگترین خریداران کشتی در دنیا است و ما هر سال صدها میلیون دلار کشتی میخریم که این کشتیها شامل کشتیهای عظیم ۵۰۰ هزار تنی که حمل و نقل نفت را انجام میدهند و کشتیهای کوچکتری که کار حمل و نقل کالا را به کشورهای دیگر بر عهده دارند، میگردد .
علاوه بر خرید کشتی بحث تعمیرات کشتی نیز هست .
در شرایط امروز تعدادی از کشتیهایی که متعلق به ناوگان جمهوری اسلامی است در کشورهای خارجی تعمیر میشود .
از همینجا میتوان به اهمیت گرایش مهندسی کشتیسازی پی برد .
رشتهای که به تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز سازمانهای دریایی به خصوص کارخانجات کشتیسازی میپردازد .
در واقع مهندس کشتیساز ، کشتی میسازد اما دریانوردی نمیکند و دانشجوی این رشته پس از گذراندن آموزشهای تئوری ، کارآموزی خود را در کارخانجات کشتیسازی داخلی میگذراند .
به عبارت دیگر هدف این گرایش تامین کارشناسان و طراحان صنایع دریایی کشور و تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانهای دریایی و بالاخص کارخانجات کشتیسازی و صنایع وابسته دریایی ، تعمیر کشتی و کشتیرانیها است .
ادامه تحصیل در این رشته در سطوح بالاتر از کارشناسی به عنوان کارشناسی ارشد سازه کشتی ، آرشیتکت کشتی در داخل کشور موجود است و نیاز به ایجاد مقاطع کارشناسی ارشد دیگر و دکتری در داخل کشور مورد تایید قرار گرفتهاست .
این مجموعه میتواند با بکار بردن علوم مهندسی و تکنولوژی مربوط ، طرح ، محاسبه ، ساخت و اجراء سیستمهایی که اساس کار آنها سکون و حرکت در سیالات بالاخص در آب است کارآیی لازم را به دانشجویان بدهد و آنان را آماده سازد تا در صنایع وابسته به ساخت سازههای دریایی به طور اعم و صنایع کشتیسازی به طور خاص فعالیتهای مربوط به طراحی و محاسبه اجزاء و سیستمها و یا مسؤولیت مهندسی را عهدهدار شوند .
فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در سازمانها و ارگانهای مختلف مشاغلی از قبیل مهندسی ، طراحی و تولید به منظور پیادهکردن و اجرای طرحهای ساختمانی شناورها و سازههای دریایی ، مشارکت در امور تحقیقاتی در زمینههای فوقالذکر و غیره را عهدهدار شوند .
داوطلبان این دوره باید از دانش ریاضی ، فیزیک ، مکانیک و تا حدی شیمی آلی و شیمی معدنی برخوردار باشند .
دروس این دوره شامل دروس عمومی ، پایه و تخصصی است و دروس عملی و کارآموزی را نیز شامل میشود .
مهندسی کشتیسازی در واقع یکی از زیر شاخههای مکانیک است و شاید به همین دلیل دانشگاه صنعتی شریف این رشته را به عنوان مهندسی مکانیک گرایش دریا ارائه میدهد .
البته باید توجه داشت که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر که رشته مهندسی کشتیسازی به عنوان یک رشته مجزا مطرح است ، درسها تخصصیتر ارائه میشود . برای مثال اگر دانشجویان رشته مکانیک گرایش دریا ، ارتعاشات را بطور عام در رشته مکانیک میخوانند ، دانشجویان مهندسی کشتیسازی ارتعاشات در کشتی را مطالعه میکنند .
مسؤولیت طراحی ، ساخت و نظارت بر ساخت کشتی و تعمیرات آن بر عهده مهندس کشتیسازی است .
دو رشته مهندسی کشتی سازی و مهندسی مکانیک گرایش دریا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و در واقع واحدهای هر دو رشته یکی است ، فقط دانشجویان مهندسی کشتیسازی بطور تخصصیتر به مطالعه این رشته میپردازند .
Aysajoon
25th January 2012, 02:47 PM
مهندسی دریانوردی هدایت و رهبری کشتی و مدیریت نیروی انسانی شاغل بر روی کشتی وظیفه یک مهندس دریانوردی است .
به زبان دیگر مهندس دریانوردی مسؤولیت راهاندازی کشتی و هدایت آن را بر عهده دارد .
به همین دلیل اساتید رشته مهندسی دریا معتقدند که این رشته را نباید یکی از گرایشهای مهندسی دریا به شمار آورد چرا که یک مهندس دریا به عنوان کاپیتان کشتی مسؤولیت راهبری و مدیریت کشتی را بر عهده دارد و حرفهاش یک کار فنی یا مهندسی نیست .
دروس دانشجویان گرایش کشتیسازی در سه زمینه برق ، مکانیک و عمران میباشد .
واحدهای دانشجویان مهندسی کشتی نیز شامل مکانیک و برق میشود چون آنها باید در مورد موتور کشتی اطلاعات دقیقی به دست بیاورند.
اما دانشجویان دریانوردی با این که تا حدودی مسایل فنی را میخوانند ولی مقدار قابل توجهی از درسهایشان ارتباطی با مسایل فنی ندارد .
برای مثال مطالعه آب و هوا ، جغرافیا و چگونگی یافتن مسیرها از جمله درسهای این گرایش است که ارتباطی با دروس رشتههای مهندسی ندارد .
در این دوره علوم و فنون مربوط به هدایت و اداره امور کشتی ها آموزش داده میشود و هدف تربیت افراد در حد کارشناسی دریانوردی است .
طول متوسط این دوره ۴ سال است و آموزش این دوره به صورت دروس عملی ، نظری ، کارورزی روی کشتی در دریاست که ابتدا در دانشگاه سپس روی کشتی و ترم آخر مجددا در دانشکده صورت میگیرد .
فارغالتحصیلان این دوره به عنوان کارشناس ، آمادگی و صلاحیت هدایت کشتی ها و اداره امور مربوط به شرکتهای کشتیرانی را دارا هستند .
علاقهمندان این رشته باید از سلامتی کامل برخوردار بوده و ناتواناییهایی نظیر کوررنگی که مانع انجام وظیفه میشود ، نداشته باشند و نیز مایل به کار و مسافرت در دریاها باشند و این رشته بیشتر برای بورسیههای ارگانهای دریایی کشور مناسب است .
Aysajoon
25th January 2012, 02:54 PM
وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر در حال حاضر یکی از کارخانههای فعال در عرصه کشتیسازی کارخانه صدرا در بوشهر میباشد که میتواند محلی برای جذب فارغالتحصیلان این رشته باشد .
البته کارخانه کشتیسازی صدرا تنها کارخانه کشتیسازی ایران نیست . بلکه کارخانه نکا در شمال و کارخانه ی اروندان در خلیجفارس نیز از دیگر کارخانههای مهم کشتیسازی ایران هستند که فارغالتحصیلان این رشته میتوانند به عنوان مهندس تولید که وظیفه اجرای طرحهای ساختمانی کشتیها را بر عهده دارد ، جذب این کارخانهها بشوند .
مهندس کشتیساز میتواند در سازمان بنادر و کشتیرانی وظیفه ساخت سکوهای شناور را بر عهده گرفته و یا به عنوان مهندس ناظر بر حسن اجرای طرحهای اجرایی نظارت بکند .
و بالاخره در صنایع دریایی به کارهای تحقیقاتی بپردازد . چرا که در این رشته عرصه فعالیتهای تحقیقاتی بسیار گسترده میباشد .
مرضیه پرهیزکار
29th December 2014, 06:23 PM
سلام دوستان موضوع پايانامه ارشد کاهش رسوبات بنادر داخلی. خوشحال میشم در این مورد راهنمایی کنید
استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است
استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.