PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مقاله گنجي كه زير پاي ما نهفته است



Easy Bug
23rd January 2012, 02:05 PM
جام جم آنلاين: امروزه بسياري از كشورها به اين نتيجه رسيده‌اند كه استفاده از انرژي خورشيدي علاوه بر صرفه‌جويي در ميزان منابع محدود انرژي باعث كاهش استفاده از منابع انرژي فسيلي مي‌شود و از نظر اقتصادي مقرون به صرفه است.

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/02/13/100842551939.jpg
همين امر توجه روزافزون بسياري از كشورهاي جهان را به عملكرد موثر اين منابع انرژي پاك جلب كرده است.

يك شركت آمريكايي به نام «سولار رودويز» صفحه‌هاي خورشيدي ساخته است كه از آنها در جاده‌ها و خيابان‌ها استفاده مي‌كنند.

اين صفحه‌ها با طول و عرض 3.5 در 3.5 متر مي‌توانند، هر ساعت 7.6 كيلووات بر ساعت انرژي توليد كنند كه مي‌تواند انرژي مورد نياز 500 منزل مسكوني را فراهم كند.

در صورتي كه استفاده از چنين سيستمي در جاده‌هاي بين ايالتي آمريكا آغاز شود، اين كشور از زمره كشورهايي كه با بحران كمبود انرژي دست و پنجه نرم مي‌كنند، خارج خواهد شد.

بسياري از كشورهاي جهان به دنبال اين ايده تصميم گرفته‌اند از اين سيستم كه «جاده‌هاي خورشيدي» نام دارد، در جاده‌هاي خود استفاده كنند كه در آن صورت تحولي شگرف در تابلوهاي كنار جاده‌اي و سيستم‌هاي هشدار دهنده به وجود خواهد آمد.

اين شركت در طراحي اين نوع جاده‌ها از سيستم‌هاي هوشمندانه‌اي استفاده كرده است كه نه‌تنها باعث دگرگوني در سيستم جاده‌اي مي‌شود، بلكه عاملي موثر براي حفظ محيط زيست پيرامون ما خواهد شد.

صفحه‌هاي خورشيدي كه شركت سولار رودويز ابداع كرده داراي قابليت‌هاي گوناگوني است.

اين صفحه‌ها علاوه بر اين‌كه بايد تحمل فشارهاي ناشي از حركت انواع خودروهاي سبك و سنگين را داشته باشد، بايد بتواند مقدار زيادي از پرتوهاي خورشيدي را جذب و به انرژي الكتريكي تبديل كند كه از اين انرژي الكتريكي مي‌توان در ساختمان‌هاي تجاري و مسكوني و رستوران‌ها استفاده كرد.

اين صفحه‌ها همچنين مي‌توانند نهايت استفاده موثر از انرژي طبيعي را ببرند.

مهم‌ترين مانع جدي كه در مقابل دانشمندان اين پروژه قرار گرفته تركيب صفحه‌هاي خورشيدي با تركيب نفتي ‌آسفالت است اما محققان براي اين مشكل نيز پاسخ جالبي يافته‌اند.
آنها فناوري LED را به ميان آورده و توانسته‌اند نسل جديدي از جاده‌ها را ارائه دهند.

براي اين منظور صفحه‌هاي خورشيدي ساخته‌اند كه مجهز بهLEDهايي است كه نقش علايم هشداردهنده را در شب براي رانندگان ايفا مي‌كنند.

اينLEDها كه در كف جاده‌ها نصب و جاسازي مي‌شوند راننده را از وضعيت‌هاي پيش‌رو آگاه مي‌سازند و ضريب خطا را پايين مي‌آورند.

اين صفحه‌ها داراي مزيت‌هاي زيادي هستند. يكي از مزيت‌هايLEDهاي موجود در اين صفحه‌ها اين است كه به كمك حيات وحش آمده‌اند.

سالانه بسياري از احشام هنگام عبور از جاده‌ها قرباني تصادفات جاده‌اي مي‌شوند و چه‌بسا جان رانندگان را نيز به خطر مي‌اندازند.

LEDهاي صفحه‌هاي خورشيدي هنگام شب با علايم هشداردهنده، رانندگان را متوجه عبور حيوانات مي‌كنند.

دانشمندان شركت «سولار رودويز» به دنبال كاهش تصادفات جاده‌اي بودند؛ از اين رو در درون آسفالت‌ها، المنت ‌هاي حرارتي جاسازي كرده‌اند كه هنگام بارش برف و باران احتمال ايجاد لايه يخ روي جاده‌ها را به حداقل مي‌رساند و مانع هرگونه يخ‏زدگي در سطح جاده‌ها مي‌شوند.

اين ويژگي يكي ديگر از مزيت‌هاي اين صفحه‌هاي خورشيدي است چرا كه در اين صورت از هزينه‌هاي جانبي مثل خريد انواع زنجيرچرخ‌ها كاسته مي‌شود.

اين موضوع مي‌‌تواند كمك بزرگي به مشكلات رانندگان در فصل زمستان بخصوص در كشورهاي سردسير كند كه سالانه هزينه‌هاي هنگفتي را براي آب كردن يخ‌ها مي‌پردازند.

يكي ديگر از اهداف ساخت جاده‌هاي خورشيدي كمك به محيط زيست زمين است. ساختن آسفالت جاده‌ها با صفحه‌هاي خورشيدي راهي براي مقابله با تغييرات جوي و گرم شدن زمين خواهد بود.

در آينده و با همگاني شدن اين جاده‌ها در كل جهان و با آمدن خودروهاي برقي كه با برق توليد شده در اين جاده‌ها به حركت درمي‌آيند، اين ابداع راهكاري براي كاهش آلودگي‌هاي ناشي از سوختن سوخت‌هاي فسيلي خواهد بود.

اما در مورد خودروهاي برقي سبك و سنگيني كه در آينده قرار است در كل دنيا همگاني شوند، كمي جاي بحث است.

اين خودروها شارژي هستند و پس از چند ساعت حركت، حدود دو ساعت طول مي‌كشد تا دوباره شارژ شوند، از اين رو تاكنون نتوانسته‌اند نظر عموم را جلب كنند اما دانشمندان تصميم دارند با كمك گرفتن از صفحه‌هاي خورشيدي اين مشكل را نيز حل كنند.

آمريكا با كمك گرفتن از اين صفحه‌هاي جديد به پنج ميليارد صفحه خورشيدي 3.5 در 3.5 متر نياز دارد تا اين امكان فراهم شود كه خودروها بتوانند در مسافت‌هاي طولاني بدون نياز به شارژ دوباره، به حركت خود ادامه دهند.

حسین متقی
23rd January 2012, 02:33 PM
به جای اسفالت از قیر کف برای چسبندگی-صفحات خورشیدی - رزین و... استفاده شده
و بین سلولهای خورشیدی تیرک های الیاف شیشه ای کار انتقال فشار از سطح به کف رو انجام میدن
شفافیت بالایی نداره 75درصد ولی بازده 25 درصدی سلولهای خورشیدی اونو جبران میکنه
مشکل بعدی هزینه ی بالای تولیده که اونو کمی دور از دسترس میکنه
فکر کنم 3.5 در 3.5 مترش حدود 7 میلیون تومن قیمت داشت
البته باید بدونین قیمت اسفالت هر یک تن حدود 600 هزار تومنه و چگالیش هم اصلا کم نیست

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد