PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزشی علایم



*FATIMA*
21st January 2012, 02:34 PM
علایم

بهینه سازی
برای به حداقل رساندن آشفتگی و بی نظمی پایه ها ، باید در طراحی علایم بهینه سازی کرد . به همین منظور میتوان علایم را به دیوارها و ساختمان ها نصب کرد و آنها را همراه با دیگر تجهیزات خیابانی بر روی یک پایه مستقر ساخت .
ارتفاع ، ابعاد و شکل علامت ها باید از لحاظ تأمین حداکثر خوانایی ، بهینه باشند و طبیعت ویژه ای به یک ناحیه بدهند . تأمین رابطه ای افقی و متناسب میان علامت ها به ایجاد نمایی آراسته کمک می کند .
موقعیت استقرار علائم
علایم نباید مزاحمت بیافرینند . محیط بصری بر خوانایی علایم تأثیر میگذارد ؛ به عنوان مثال ، علایمی که در کنار گیاهان یا یک درخت نصب شده اند باید با ایجاد برابری میان علایم و زمینه ، برجسته شوند .
علایم نباید سبب به هم ریختگی و بی نظمی در بالای سر عابران پیاده و آشفتگی در چشم انداز آسمان شوند . علایم کم ارتفاع مزاحمت کمتری ایجاد میکنند و با مقیاس پیاده متناسب ترند . تابلوهای اعلانات باید در نقاطی نصب شوند که مردم بتوانند بدون مزاحمت برای دیگران ، در مقابل آنها مکث کنند .
برای پوشاندن منظره پشت علایم ، میتوان آنها را به دیوارها یا ساختمان ها نصب کرد .
قدرت تصویری
در منظرسازی خیابان ، شیوه رویکرد به علایم به قدرت تصویری آنها بستگی دارد . علایم باید با ویژگی های معماری پیرامون متناسب باشد و با خصایص زیباشناختی و عملکردی همدیگر ترکیب شوند .
عوامل کالبدی که در طراحی علایم در نظر گرفته میشود ، عبارتند از :
- میدان دید 60 درجه
- سرعت خواندن - به ویژه از یک وسیله در حال حرکت
- میانگین سطح دید : 7/1 متر برای افراد ایستاده ، 3/1 متر برای افراد نشسته
کارکرد علایم
علایم را میتوان به انواع زیر تقسیم کرد :
- جهت نما : برای معابر ؛
- تعیین هویت : ساختمان ها ، میدان ها و پارک ها ؛
- کنترل ترافیک : علایم راهنمایی در خیابان ها و پارکینگ ها ؛
- اطلاعاتی : تاریخی ، مکان یابی ، رویدادها ؛
- نشانه ها : پرچم ها ، دیوارنگارها ، نمادها ، آرم ها .
طرح گرافیکی علایم
طرح گرافیکی هریک از انواع علایم ، نیازهای مهم استفاده کنندگان را منعکس می سازد .
علایمی که به منظور رعایت قوانین راهنمایی نصب می شوند ، باید با استانداردهای مقررات ترافیک سازگاری داشته باشند .
در طراحی علایم ترافیکی و علایم ایمنی باید استانداردهای بین المللی رعایت شود ، اما علایم دیگر را میتوان متناسب با ویژگی یک ناحیه طراحی کرد .
آرم ها و نشانه ها
از آرم و نشانه میتوان برای مشخص کردن هریک از نواحی شهر استفاده کرد . میتوان آرم ها را با علایم جهت نما ، سنگ فرش پیاده روها ، پرچم ها و تابلوهای اعلانات پیوند داد و پیام مورد نظر را تقویت کرد . این آرم ها و نشانه ها نمیتوانند به طور مستقل استقرار یابند ، اما به عنوان علایمی که در فاصله دور قرار گرفته اند ، مفیدند . آرم ها و نشانه ها باید خوانا و قابل تشخیص باشند و با طرح های گرافیکی تداعی کننده ، ترکیب شوند .
پلاکاردها و پرچم ها
پلاکاردها و پرچم ها ، نوعی تحرک ، رنگ و فضای پرنشاط به منظر خیابان می بخشند . آنها به هویت ساختمان ها یا مکان های مهم کمک می کنند . همچنین میتوان از آنها برای اطلاع رسانی یا آگهی استفاده کرد .
پرچم ها میتوانند کاملاً تزئینی باشند و به وسیله هنرمندان طراحی شوند .
شکل
به عنوان یک قاعده کلی ، پلاکاردها را به طور عمودی می آویزند . پرچمها معمولاً مستطیل شکلند و به طور افقی به اهتزاز دیمی آیند . اما ممکن است به طور عمودی نیز از یک دیوار آویخته شوند .
اتصالات
فشار باد بیشترین آسیب را به پلاکاردها و پرچم ها وارد می آورد . برای کاهش هزینه های نگهداری ، عوامل زیر را باید در نظر داشت :
- نوع تاروپود و جنس پرچم و پلاکارد ؛
- سوراخ دار ساختن متن پرچم و پلاکارد ؛
- ارتفاع و طول پرچم و پلاکارد ؛
- چگونگی اتصال پرچم ؛ نقطه اتصال در بالا و مهار آزاد در پایین
علایم غیرگرافیکی
در برخی موارد میتوان کثرت علایم را با استفاده از نمادهای غیرگرافیکی به حداقل رساند . این نمادها عبارتند از :
- خطوط رنگ آمیزی شده ؛
- سنگ فرش طراحی شده ؛
- تیرک ها ؛
همچنین میتوان در برخی محیط های خاص ، با برنامه ریزی دقیق براساس تحلیل نیازها و عادت های مردم ، استفاده از علایم را کاهش داد .
منبع : طراحی فضاها و مبلمان شهری نوشته احمد سعیدنیا

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد