PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مقایسه مدارس ژاپن با مدارس ایران



zolfa
26th November 2011, 01:51 PM
(http://www.shafaf.ir/fa/pages/?cid=86554)

مردم ژاپن، انسان هایی سخت کوش، منظم، امیدوار و هدفمند هستند که خصلت های مثبت کشورهای مختلف مخصوصاً کشورهای غربی رو آموخته اند ولی از سنت ها و فرهنگ خودشون نگذشته اند.
مدتیه دارم راجع به مردم ژاپن مطالعه می کنم. وقتی راجع به این کشور تحقیق می کنی اولین چیزی که خودش رو نشان میدهد این جمله است که:
ژاپن را مردم ژاپن می سازند

http://bato.bloghaa.com/files/2011/11/japan7-300x238.jpg (http://bato.bloghaa.com/files/2011/11/japan7.jpg)
ژاپن کشوری است که تقریبا منابع زیرزمینی و معدنی خاصی ندارد و از طرفی دائما در معرض سیل، زلزله، طوفان، سونامی، کوه های آتشفشانی و سایر بلایای طبیعی است. مردم ژاپن، انسان هایی سخت کوش، منظم، امیدوار و هدفمند هستند که خصلت های مثبت کشورهای مختلف مخصوصاً کشورهای غربی رو آموخته اند ولی از سنت ها و فرهنگ خودشون نگذشته اند. مردم ژاپن همواره احساس مؤثر و مفید بودن دارند و به معنی واقعی کلمه پیشرفت خودشان را در پیشرفت گروهشان، سازمانشان و نهایتاً کشورشان می دانند. بگذریم که در ده های اخیر ژاپن هم تحت تأثیر تهاجم فرهنگی قرار گرفته است و با نسل جدید خود مشکلاتی دارد ولی همچنان به عنوان سومین قدرت اقصادی دنیا مطرح است و پیش می تازد.
http://bato.bloghaa.com/files/2011/11/japan-285x300.jpg (http://bato.bloghaa.com/files/2011/11/japan.jpg)
قصد دارم در مجموعه نوشتاری با زبان ساده،گویا و بسیار خلاصه به شرح چرایی پیشرفت کشور ژاپن بپردازم. در اولین گام، اساسی ترین عامل پیشرفت ژاپن رو باید در نظام تربیتی اون جستجو کرد؛ بنابراین این مطلب را با بررسی تیتروار بعضی از شاخصه های اصلی نظام تربیتی ژاپن در دوره های ابتدایی و راهنمایی شروع می کنم.
(http://bato.bloghaa.com/files/2011/11/japan7.jpg) بعضی ویژگی های مدارس دوره ابتدایی و راهنمایی در ژاپن

به دانش آموز نمره داده نمی شود و هیچ دانش آموزی مردود نخواهد شد. نمره، ابزاری برای کنترل نیست و مربی واقعا پرورش دهنده است.
کار گروهی مبانی آموزش است. کلوپ ها و گروه های مختلف در مدارس فعال هستند و دانش آموز در گروه های مختلف عضو می شود و کار جمعی را می آموزد.
آموزشِ مسئولیت پذیری با دادن مسئولیت های کوچک به کودکان مثل پرورش یک گل و وادار به پاسخگویی نسبت به این مسئولیت.
هزینه آموزش در تمام مدارس روستاها و شهرها یکسان است.
در ژاپن، سرایدار وجود ندارد و وظیفه تمیز نگه داشتن مدارس حتی سرویس های بهداشتی به صورت گروهی به دانش آموزان سپرده می شود.
در مدارس ژاپن، گروه های ویژه ای مثل شاگرد اول ها، با استعدادها، پیشتازان و فرزانگان وجود ندارد و همه می توانند در اردوها و برنامه های مختلف شرکت کنند.
همه دانش آموزان با هر شکل و قیافه و وضعیت مالی و استعداد در هر جای کشور (پایتخت و شهر و روستا) به طور یکسان آموزش می بینند و مدارس تیزهوشان یا مدارس ویژه وجود ندارد. در ژاپن استعداد ها شناسایی می شود و بعد از دوره راهنمایی تفکیک ها صورت می گیرد. به کسی به خاطر یک استعداد خاص نسبت به دیگران بهای خاصی داده نمیشه چون هر کدام از دانش آموزان در زمینه خاصی استعداد دارند.
در مدارس ژاپن، شادی و سر و صدا و جنجال موج میزند و کسی با چوب و کتک و فحش و تشر مانع از خوشحالی و جیغ و داد و تحرک بچه ها نمی شود.
برنامه های ویژه ای برای شاد نگهداشتن دانش آموزان در مدارس ژاپن در نظر گرفته می شود.
ژاپنی ها اصلا از خرج کردن برای تجهیز مدارس ابایی ندارند و بودجه های هنگفتی صرف تجهیز مدارس به کتابخانه، آزمایشگاه، زمین بازی، وسایل ورزشی، استخر شنا، سالن نمایش، وسائل سمعی و بصیری و حتی گلخانه می شود.


http://bato.bloghaa.com/files/2011/11/01001.jpg (http://bato.bloghaa.com/files/2011/11/01001.jpg)

http://bato.bloghaa.com/files/2011/11/images.jpg (http://bato.bloghaa.com/files/2011/11/images.jpg)

http://bato.bloghaa.com/files/2011/11/nn20090305f1a-300x165.jpg (http://bato.bloghaa.com/files/2011/11/nn20090305f1a.jpg)
حال شما نظام تربیتی در ایران را در نظر بگیرید که:

نمره ملاک اصلی است
هیچ دو مدرسه ای مثل هم نیستند
تفاوت مدارس شهر و روستا، از زمین تا آسمان است
کافی است دانش آموزی نمرات خوبی داشته باشد تا به عنوان گل سر سبد مدرسه انتخاب شود
یک دانش آموز به دلیل نمرات خوبش حق شرکت در تمام اردوها را دارد و فلان دانش آموز دیگر حتی یک اردو هم نتوانسته برود.
تشکیل گروه هایی مثل فرزانگان و پیشتازان و استفاده خاص افراد این گروه ها از امکانات آموزش و پرورش, که متاسفانه افراد این گروه ها معمولا همان شاگرد اول های مدارس هستند.

بسیاری از دانش آموزان به دلیل وضعیت مالی خوب و رفتن به مدارس خاص، آینده تضمین شده ای دارند و بسیاری از دانش آموزان پراستعداد امکان رشد ندارند.
آموزش کار گروهی هم که دیگه نیاز به گفتن ندارد…
وضعیت تجهیز مدارس هم…. (خود من تا دوره دانشگاه فقط یکی دو بار رفتم آزمایشگاه که امکان دست زدن به وسائل رو هم نداشتم)

این چند نکته که بیان شد تنها بخشی از ویژگی های مدارس ژاپن در دوره ابتدایی و راهنمایی بود و پرداختن به کل آنها از جمله ساختار نظام آموزشی، چگونگی گزینش مربی، آموزش مربی، شیوه هــای آموزشــی، متـون درسـی و … نیاز به بحث مفصل دارد که از حوزه سواد و تخصص و حوصله نویسنده وبلاگ خارج است.

عرفان سلیم زاده
26th November 2011, 05:30 PM
خب اونا می خوان که پیشرفت کنند ولی ما نمی خوایم!
فرهنگ ما بهمون اجازه پیشرفت نمی ده!
ارزشمند ترین کاری که مورد تحسین جامعه ما قرار می گیره تهیه نان شبه که باید از عرق جوین و زور بازو تهیه بشه!
ما تا این فرهنگ رو تکمیلش نکنیم نمی تونیم پیشرفت کنیم!
پس اول باید فرهنگ سازی بشه بعد انتظار پیشرفت داشته باشیم!
ممنون[golrooz]

شه پری
26th November 2011, 06:40 PM
نمیخوام بگم ما اشتباه نمیکنیم
خیلی از کاری بنیادی ما تو مسیر اشتباهی هست
اما یه چیز دیگه
در مورد مدارس سطح بالا
کشور ما این طرح رو به خوبی اجرا نمیکنه اما این بدین معنا نیست که کشور ما داره کار اشتباهی انجام میده
بطور مثال
چرا بعضی از سربازها رو آموزش خاص میدن؟
چون توانایی اون رو دارند
دانش آموزانی که توانایی دهنی بالا تری رو دارند حق این رو دارند که در جای بهتری و با سطح علمی بالاتری تحصیل کنند
انسان ها متفاوت آفریده شدند
کسی از توانایی خدادادی بیشتری بهره میبرد پس باید از توانایی خود به طور بیشتر و موثر تری استفاده کنه
آیا میشود کسانی که از لحاظ ذهنی ععقب افتاده هستند رو با دانش آموزان مدارس عآدی سر یک کلاس بنشونیم

همون طور که ما متقاوت افریده شدیم همونطور هم خواسته های متفاوتی داریم

همه دانش آموزان دارای یک طیف تمایلات نیستند
چرا برای افراد تیم های ملی تمرینات بخصوصی در نظر گرفته میشه

غیر از انصاف که همه افراد رو یک جور ببینیم

SaSaMc2
28th November 2011, 08:11 AM
با سلام [golrooz]

فقط ژاپن رو مردمش نميسازن...!!!

همه ي دنيا همينجوريه و هر جا مردمش يه جور كشورشون رو ميسازن...

اگر كسي مليت يك كشور رو داشت چه كم هوش چه باهوش چه روستايي چه شهري چه كافر چه يكتا پرست و چه فرزند يه مجرم يا فرزند يه وزير...

از نظر امكانات نه فقط آموزشي بلكه همه ي امكانات عمومي بايد كاملاً يكسان باشن و غير اين يعني بي عدالتي...

يعني يك پدر به فرزند باهوش تر خودش پول توجيبي بيشتري بده؟!!!

يا يك مادر براي فرزند مهندس خودش غذاي بهتري از اون يكي ديپلمه تهيه كنه؟!!!

اگر ملاك وطن مادر و ملاك حكومتي پدر باشد هر گونه تبعيض خلاف عدالت هست و نتيجه در دراز مدت بيشتر به سمت ضرر پيش ميرود...

اما در كل بر همه ثابت شده كه ژاپن عملكرد بسيار خوبي داشته...

نتيجه هم كه مشخصه...

اگه روش درستي به ذهنمون نميرسه حداقل ميتونيم الگوبرداري درستي كنيم كه...

به خدا ديگه اين مرغ پا نداره كلاً...

از خودمون اگه گذشته برا فرزندان اين جامعه دلمون بسوزه لااقل...

زندگيمون شده فقط تبليغ و شعار فقط تبليغ و شعار فقط تبليغ و شعار فقط تبليغ و شعار فقط . . . با تشكر [golrooz]

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد