نارون1
17th November 2011, 10:11 PM
چنانچه انسان در فردیت خود باقیمیماند، بدون شک نمیتوانست در جایگاه کنونی و با چنین دستاوردهایی در زمینهی تمدن و فرهنگ قرار گیرد.
درواقع رهآوردهای امروز بشر، مدیون همکاری و همیاری افراد جامعهی بشری، از گذشتههای دور تاکنون است. استفاده از کارشناسان و مشاوران زبدهی خارج از سازمان، بههمراه موظفکردن کلیهی کارکنان و مدیران برای همکاری صادقانه و استفاده از نظرات و نتایج کار آنان، بدون شک در بهبود روند کار سیستماتیک سازمان، تأثیرات بهسزایی خواهد داشت.
مشاوره در نهادها و سازمانها
نهادها و سازمانها، نیازمند مشاوره هستند زیرا تصمیمات ناپخته و نسنجیده، در سازمان تسری یافته و کل آن را تحتتأثیر قرارمیدهد، این تصمیمات، در خط واگرا قرارگرفته و توسعهی نامطلوب پیدا میکند و کارها را با دشواری بیشتری مواجه میسازد. بههمین جهت، مشاوره و استفاده از نظرات کارشناسی از سوی مدیران نهادها و سازمانها، بسیار حائز اهمیت است و درواقع از نیازهای معنوی آنها محسوب میشود.
سازمانها با رویکرد به این موضوع، باید همواره دارای کمیسیونهای تخصصی باشند و در مواقع تصمیمگیری، با آنها مشاوره نموده و از نظرات کارشناسی بهرهمند شوند تا از تصمیمات ناپخته و اشتباه که موجب ضایعشدن زحمات کارکنان میگردد، پرهیز شود. مدیران باتجربه، بهخوبی میدانند که تصمیمات فردی، بار مسؤولیت و پاسخگویی آنان را سنگین مینماید و کلیهی خسارات ناشی از شکست را متوجه آنان میسازد، بنابراین تلاش مینمایند تا با استفاده از نظرات دیگران و مشاوره در امور، ضریب ریسک را کاهش داده و در مقام پاسخگو، توجیه پسندیدهای داشته باشند. آنان با وجود اعتماد و اطمینان به تواناییهای خود، مشاوره با دیگران را جزئی از تواناییهای خود تلقی میکنند و با تشکیل کمیسیون تخصصی در مقر فرماندهی خود و استفادهی راهبردی از آن، امور را تسهیل میکنند.
اعضای این کمیسیون میتوانند از افراد کاردان و زبدهی درون سازمان و مدعوین کارشناس در زمینههای موردنظر باشند اما گاهی نیز مشکلاتی در سازمان بهوجود میآید که مدیران و کمیسیونها، قادر به حل آنها نیستند. در چنین مواقعی، استفادهی کاربردی از مؤسسات مشاورهای که از آنها بهعنوان مخازن فکری نام میبرند، بهترین گزینه است و از مهمترین راهکارها در پیشبرد امور، محسوب میشود. سازمانهای مشاورهگر، دانشمحور بوده و برنامههای سازمان را اثربخش و بهرهوری کل را میافزایند.
ویژگیهای مشاوران موفق قرن21
1- مشاوران موفق قرن21، فعالانه کار میکنند و همهی افرادی را که به آنان مراجعه میکنند، هنرمندانه جهت رسیدن به اهداف، یاری و تشویق مینمایند و با ایجاد انگیزه در آنان، با استفاده از قوهی ابتکار و ابداع خود، راهحل ارائه میدهند و در اجرای طرحهای عملیاتی، به اربابرجوع خود اعتمادبهنفس میبخشند و نقش رهبری خود را بهخوبی ایفا مینمایند.
2- در کشف راهحلهای مناسب از میان مسائل پیچیده و همراه با ابهام و تناقض، دارای هوش سرشار هستند. آنان تحلیلگران باذکاوتی میباشند که با دید انتقادی، مسائل پیچیده را به اجزای ساده تجزیه کرده و این اجزاء را با مهارت، به یکدیگر ارتباط میدهند و با خلاقیت و وسعتنظر، نتیجهگیری میکنند.
3- از قدرت ارتباطی خوبی برخوردارند، نظرات و عقایدشان را واضح و شفاف بیان میکنند، از توانایی متقاعدکنندگی بالایی بهرهمندند، دارای مهارت کافی در نوشتن، محاوره و گوشدادن هستند، با تشویق و همراهی دیگران، توانمندی خود را در دستیابی به مشکلات افزایش میدهند و از نفوذ معنوی بالایی برخوردارند.
4- از مدیریت لازم در کار خود برخوردارند و ضمن سازماندهی کارشان، زمان لازم را پیشبینی و تنظیم مینمایند و با کنترل روند کار، امور را اولویتبندی مینمایند و بهموقع، گزارشهای لازم را به مدیران ارائه میدهند. اقدامات مشاوران، جنبهی آموزشی داشته و هدایتگر میباشد.
5- از تعهد، پشتکار و استقامت در کار بهرهمندند، از انعطاف خوبی در کارشان سود میبرند و میتوانند در صورت نیاز، تغییر موضع دهند و به رویکرد دیگری متوسل شوند.
6- از نظر ظاهری، نمود حرفهای، حضور ذهن، حساسیت و منش رفتاری، دارای مهارتهای اجتماعی هستند و از استعداد ذاتی در برقراری روابط انسانی برخوردارند و با اعتماد و احترام، اربابرجوع را جلب میکنند.
7- با دانشپژوهشی، آموزشهای مستمر و خودآموزی، توان کاری خود را تقویت و برتریشان را حفظ مینمایند و اندیشمندانه، آمادگی پذیرش خطر را دارند. آنان کارآفرینانی هستند که همواره بهدنبال راهحلهای جدید میباشند.
8- از بلوغ روانی برخوردار بوده و از ثبات و استواری در احساساتشان، بهره میبرند، با آرامش و خونسردی در مقابل بحرانها، بهدنبال راهحلهایی مناسب هستند، افراد و اشیاء را همانگونه که هستند، میبینند و از زوایای مختلف مورد مطالعه قرارمیدهند، همواره با جدیت و پافشاری، بهدنبال انجام وظیفه بهنحو مطلوباند و در زمینهی قبولاندن پیشنهادات و نظرات خود، با استقامت رفتار مینمایند.
همچنین مشاوران عصر جدید، باید در ارائهی مشاوره به اربابرجوع، موارد زیر را درنظر داشته باشند:
- توانایی پیشبینی آینده را داشته باشند.
- فرآیندهایی را که در این تحول و انتقال وجود دارد، درک کنند.
- بهصورت جهانی عمل نمایند.
- سیستمهای مبتنی بر دانش را بهکار گیرند.
یک مشاور خوب، باید بیشتر خصوصیات گفتهشده را دارا باشد. البته نمیتوان همهی این ویژگیها را در یک فرد ملاحظه کرد. اگرچه انتظار نمیرود یک مشاور، فرشته باشد ولی بهطور مشخص باید از همگنان خود در قرن بیستم متفاوت باشد؛ در مشاورهی قرن بیستویکم، فاصلهی بین عملکرد در کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه، باریکتر خواهد شد، بنابراین تفاوتهای محسوس، همچنان باقی خواهد ماند.
منابع:- «مشاوره در مدیریت» «غلامرضا بصیرزاده»، «بهمن رستگار»- «گستره مدیریت و مشاوران موفق» «صادق حاتمی»- «نگرش و تغییر نگرش» «یوسف کریمی»
به نقل از میگنا
درواقع رهآوردهای امروز بشر، مدیون همکاری و همیاری افراد جامعهی بشری، از گذشتههای دور تاکنون است. استفاده از کارشناسان و مشاوران زبدهی خارج از سازمان، بههمراه موظفکردن کلیهی کارکنان و مدیران برای همکاری صادقانه و استفاده از نظرات و نتایج کار آنان، بدون شک در بهبود روند کار سیستماتیک سازمان، تأثیرات بهسزایی خواهد داشت.
مشاوره در نهادها و سازمانها
نهادها و سازمانها، نیازمند مشاوره هستند زیرا تصمیمات ناپخته و نسنجیده، در سازمان تسری یافته و کل آن را تحتتأثیر قرارمیدهد، این تصمیمات، در خط واگرا قرارگرفته و توسعهی نامطلوب پیدا میکند و کارها را با دشواری بیشتری مواجه میسازد. بههمین جهت، مشاوره و استفاده از نظرات کارشناسی از سوی مدیران نهادها و سازمانها، بسیار حائز اهمیت است و درواقع از نیازهای معنوی آنها محسوب میشود.
سازمانها با رویکرد به این موضوع، باید همواره دارای کمیسیونهای تخصصی باشند و در مواقع تصمیمگیری، با آنها مشاوره نموده و از نظرات کارشناسی بهرهمند شوند تا از تصمیمات ناپخته و اشتباه که موجب ضایعشدن زحمات کارکنان میگردد، پرهیز شود. مدیران باتجربه، بهخوبی میدانند که تصمیمات فردی، بار مسؤولیت و پاسخگویی آنان را سنگین مینماید و کلیهی خسارات ناشی از شکست را متوجه آنان میسازد، بنابراین تلاش مینمایند تا با استفاده از نظرات دیگران و مشاوره در امور، ضریب ریسک را کاهش داده و در مقام پاسخگو، توجیه پسندیدهای داشته باشند. آنان با وجود اعتماد و اطمینان به تواناییهای خود، مشاوره با دیگران را جزئی از تواناییهای خود تلقی میکنند و با تشکیل کمیسیون تخصصی در مقر فرماندهی خود و استفادهی راهبردی از آن، امور را تسهیل میکنند.
اعضای این کمیسیون میتوانند از افراد کاردان و زبدهی درون سازمان و مدعوین کارشناس در زمینههای موردنظر باشند اما گاهی نیز مشکلاتی در سازمان بهوجود میآید که مدیران و کمیسیونها، قادر به حل آنها نیستند. در چنین مواقعی، استفادهی کاربردی از مؤسسات مشاورهای که از آنها بهعنوان مخازن فکری نام میبرند، بهترین گزینه است و از مهمترین راهکارها در پیشبرد امور، محسوب میشود. سازمانهای مشاورهگر، دانشمحور بوده و برنامههای سازمان را اثربخش و بهرهوری کل را میافزایند.
ویژگیهای مشاوران موفق قرن21
1- مشاوران موفق قرن21، فعالانه کار میکنند و همهی افرادی را که به آنان مراجعه میکنند، هنرمندانه جهت رسیدن به اهداف، یاری و تشویق مینمایند و با ایجاد انگیزه در آنان، با استفاده از قوهی ابتکار و ابداع خود، راهحل ارائه میدهند و در اجرای طرحهای عملیاتی، به اربابرجوع خود اعتمادبهنفس میبخشند و نقش رهبری خود را بهخوبی ایفا مینمایند.
2- در کشف راهحلهای مناسب از میان مسائل پیچیده و همراه با ابهام و تناقض، دارای هوش سرشار هستند. آنان تحلیلگران باذکاوتی میباشند که با دید انتقادی، مسائل پیچیده را به اجزای ساده تجزیه کرده و این اجزاء را با مهارت، به یکدیگر ارتباط میدهند و با خلاقیت و وسعتنظر، نتیجهگیری میکنند.
3- از قدرت ارتباطی خوبی برخوردارند، نظرات و عقایدشان را واضح و شفاف بیان میکنند، از توانایی متقاعدکنندگی بالایی بهرهمندند، دارای مهارت کافی در نوشتن، محاوره و گوشدادن هستند، با تشویق و همراهی دیگران، توانمندی خود را در دستیابی به مشکلات افزایش میدهند و از نفوذ معنوی بالایی برخوردارند.
4- از مدیریت لازم در کار خود برخوردارند و ضمن سازماندهی کارشان، زمان لازم را پیشبینی و تنظیم مینمایند و با کنترل روند کار، امور را اولویتبندی مینمایند و بهموقع، گزارشهای لازم را به مدیران ارائه میدهند. اقدامات مشاوران، جنبهی آموزشی داشته و هدایتگر میباشد.
5- از تعهد، پشتکار و استقامت در کار بهرهمندند، از انعطاف خوبی در کارشان سود میبرند و میتوانند در صورت نیاز، تغییر موضع دهند و به رویکرد دیگری متوسل شوند.
6- از نظر ظاهری، نمود حرفهای، حضور ذهن، حساسیت و منش رفتاری، دارای مهارتهای اجتماعی هستند و از استعداد ذاتی در برقراری روابط انسانی برخوردارند و با اعتماد و احترام، اربابرجوع را جلب میکنند.
7- با دانشپژوهشی، آموزشهای مستمر و خودآموزی، توان کاری خود را تقویت و برتریشان را حفظ مینمایند و اندیشمندانه، آمادگی پذیرش خطر را دارند. آنان کارآفرینانی هستند که همواره بهدنبال راهحلهای جدید میباشند.
8- از بلوغ روانی برخوردار بوده و از ثبات و استواری در احساساتشان، بهره میبرند، با آرامش و خونسردی در مقابل بحرانها، بهدنبال راهحلهایی مناسب هستند، افراد و اشیاء را همانگونه که هستند، میبینند و از زوایای مختلف مورد مطالعه قرارمیدهند، همواره با جدیت و پافشاری، بهدنبال انجام وظیفه بهنحو مطلوباند و در زمینهی قبولاندن پیشنهادات و نظرات خود، با استقامت رفتار مینمایند.
همچنین مشاوران عصر جدید، باید در ارائهی مشاوره به اربابرجوع، موارد زیر را درنظر داشته باشند:
- توانایی پیشبینی آینده را داشته باشند.
- فرآیندهایی را که در این تحول و انتقال وجود دارد، درک کنند.
- بهصورت جهانی عمل نمایند.
- سیستمهای مبتنی بر دانش را بهکار گیرند.
یک مشاور خوب، باید بیشتر خصوصیات گفتهشده را دارا باشد. البته نمیتوان همهی این ویژگیها را در یک فرد ملاحظه کرد. اگرچه انتظار نمیرود یک مشاور، فرشته باشد ولی بهطور مشخص باید از همگنان خود در قرن بیستم متفاوت باشد؛ در مشاورهی قرن بیستویکم، فاصلهی بین عملکرد در کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه، باریکتر خواهد شد، بنابراین تفاوتهای محسوس، همچنان باقی خواهد ماند.
منابع:- «مشاوره در مدیریت» «غلامرضا بصیرزاده»، «بهمن رستگار»- «گستره مدیریت و مشاوران موفق» «صادق حاتمی»- «نگرش و تغییر نگرش» «یوسف کریمی»
به نقل از میگنا