ساناز فرهیدوش
25th October 2011, 12:06 AM
ارزشيابي يكي از مهمترين مراحل برنامه ريزي آموزشي است كه انجام صحيح آن اطلاعات بسيار مفيدي را در باره چگونگي طرح ريزي واجراي برنامه هاي آموزشي در اختيار مي گذارد و مبناي مفيدي جهت ارزيابي عملكرد آموزشي مراكز آموزش به دست ميدهد.علي رغم اهميت فوق العده ارزشيابي شواهد نشان ميدهد اين وظيفه حساس برنامه ريزي آموزشي در اغلب سازمانها با مسامحه با آن برخورد ميشودو علل آنرا ميتوان:تخصيص ندادن زمان كافي-فقدان ابزار و روش ارزشيابي – نبود متخصص آموزش و يا پيچيدگي خود ارزشيلبي دانست .فرايند آموزش شامل چهار مرحله ي: نياز سنجي – برنامه ريزي – اجرا و ارزشيابي مباشد كه اقدامات اصلاحي در صورت نياز در مراحل نياز سنجي و برنامه ريزي واجرا انجام مي پذرد.اولين تعريف ارزشيابي به نام رالف تايلر ثبت شده است وي ارزشيابي راوسيله اي براي تعيين ميزان رسيدن برنامه به هدف هاي آموزشي دانسته و معتقد بود كه پيش نياز يك ارزشيابي دقيق تعيين اهداف كلي و ويژه است و وظيفه ارزشيابي سنجش اين موضوع است كه آيا تحقق يافته اند يا خير.بنا به نظر دمينگ پاسخ به سوال (چه چيزي مي خواهيد در باره آموزش بدانبد )بيان ميشود.ارزشيابي چنان كه در ارتباط با آموزش باشد به معناي فرايند قضاوت درباره جنبه هايي از رفتار ياد گيرنده است وشامل مجموعه اي از مهارتهاست كه به كمك آنها مشخص ميشود يادگيرنده به اهداف تعيين شده دست يافته است يا خير.ارزشيابي آموزشي فرايند تفسير نتايج از طريق سنجش اطلاعات براي قضاوت در مورد اهداف كلي آموزش يا ميزان موفقيت شركت كنندگان در دوره آموزشي است.(ايزريل)ارشيابي را به عنوان يك گام پايلني در فرايند آموزش با هدف بهبود آموزش و يا انجام قضاوت در مورد ارزش و اثر بخشي برنامه هاي آموزشي تعريف ميكند.ارزشيابي اطلاعاتي را براي توجيه اثر بخشي برنامه آموزش فراهم ميسازد كه با توجه به اين اطلاعات است كه استمرار آموزش براي زمان هاي بعدي منظور ميشود.به طور كلي ارزشيابي آموزشي رويكرد منظم براي جمع آوري داده است كه به مديران براي رسيدن به تصميمات مفيد و با ارزش در مورد برنامه آموزش كمك مي كند.