diamonds55
14th September 2008, 03:34 PM
به گزارش روز يکشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، در مراسم افطاري باغ موزه هنر ايراني، از سوي فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران و سازمان فرهنگي، هنري شهر داري تهران، از سال ها تلاش صادقانه" خسرو خورشيدي" هنر مند عرصه طراحي صحنه "ايرج راد" بازيگر پيشکسوت تئاتر، سينما و تلويزيون و "نادعلي همداني" نويسنده و پژوهشگر حوزه تئاتر تقدير شد.
در اين مراسم که با حضور جمعي از خانواده تئاتر کشور، برخي از مديران تئاتري و نمايندگاني از شوراي شهر، فرهنگستان هنر و سازمان فرهنگي، هنري شهرداردي برپا شد، بر لزوم توجه جدي به افزايش امکانات تئاتري براي فعالان اين عرصه تاکيد شد.
خورشيدي هنرمند طراح، در سخناني کوتاه در اين مراسم گفت: بر پايي اين مراسم، براي من بسيار به ياد ماندني و ارزشمند است. من به عنوان يک هنرمند و عضو کوچکي از خانواده هنر ايراني، هميشه سعي ميکنم کوشا و پر تلاش ظاهر شوم .
وي افزود: بر خود لازم مي دانم بر اين نکته تاکيد کنم که تئاتر نيازمند امکاناتي است تا جوانهايي که در دانشکدهها ي هنري تربيت ميشوند، بتوانند هنر خود را به درستي به جامعه خود ارائه دهند ..
خورشيدي با بيان اينکه تئاتر تنها در تهران خلاصه نمي شود، بي توجهي به تئاتر شهرستان ها را جفا در حق جامعه هنر دوست ايراني دانست.
وي افزود: به عنوان يک هنرمند که در زمينه معماري هم تجريه هاي فراواني دارم، برخود لازم مي دانم که بگويم شهرسازي امروزي ما دچار بحران هاي بسياري است.
وي از شهرداري تهران خواست تا قدري به شهرسازي و ساخت و سازها ي شهري توجه کند و اين بيهويتي را از اين کشور تاريخي بزدايند.
اين پيشکسوت عرصه طراحي و معماري، گفت: شهرداري مي تواند با يک برنامه ريزي مدون، بافت قديمي شهر را مورد بازنگري قرار دهد.
خورشيدي تصريح کرد: در جايگاه کسي که سال ها در عرصه طراحي و معماري کار کرده ام، از شهردار محترم تهران تقاضا دارم در صورت امکان در يک جلسه مشترک، نظرات کارشناسي ما را در مورد ساخت و سازهاي معماري ايراني و اصيل شهري مورد توجه ويژه قرار دهد.
وي گفت: در قانون شهرسازي وقتي به پلان شهرهاي قديمي نگاه ميکنيم، تئاتر در مرکز شهر قرار دارد. در تهران قديم هم اين چنين بود و البته اکنون چنين وضعيتي وجود ندارد.
در ادامه اين مراسم،"ايرج راد" بازيگر پيشکسوت کشور، با تاکيد بر افزايش امکانات اجرايي براي فعالان عرصه تئاتر اظهار داشت: در طول ساليان گذشته در حق اهل تئاتر بي توجهي هاي بسياري شده است که اکنون نيازمند بازنگري در برخي از برنامه ها هستيم.
راد، احترام به پيشکسوتان را مهمترين وظيفه اهل فرهنگ و هنر دانست و افزود: رفتار بزرگ منشانه، اخلاق نيکو و انگيزه و انضباط در کار، از جمله مشخصه هاي يک هنرمند است.
مدير عامل خانه تئاتر، تصريح کرد: در طول تاريخ و در عرصه تئاتر کشور، همواره کساني زحمت کشيده اند که هرگز و در هيچ مراسمي نامي از آنها برده نشده است و هيچ بزرگداشتي براي آنها برپا نشده است، هنرمندان گمنامي که عرصه فرهنگ و هنر ايراني مديون از خود گذشتگي هاي آنهاست.
در ادامه اين مراسم، "علي نصيريان" پيشکسوت تئاتر کشور، از برنامه ريزان عرصه تئاتر کشور خواست تا امکانات بهتري در اختيار اهل تئاتر و خصوصا جوانان خلاق و خوش فکر تائر قرار دهند.
وي گفت: از فرهنگستان هنر سپاسگزارم که اين مراسم را برگزار کرده است و اين سنت حسنه احترام به پيشکسوتان که اکنون در جامعه نهادينه شده است، از نعمات هنر پس از انقلاب است، که ستني خوب و بجاست.
وي با بيان تاريخچه اي از فعاليت گروه هاي تئاتري در ايران، گفت: رشد تئاتر در هر جامعه اي مديون هنرمندان خلاق و خوش فکر و استمرار در کار هنري است.
نصيريان از ايرج راد به عنوان يک الگوي اخلاقي مناسب براي اهل تئاتر ياد کرد که بايد به وجود او افتخار کرد.
در ادامه، دکتر "قطب الدين صادقي" مدرس و کارگردان تئاتر، در وصف همداني گفت: سخن گفتن در مورد "نادعلي همداني" براي من قدري سخت است، چرا که در آخرين ديداري که با ايشان داشتم، ديدم که وي در بستر بيماري افتاده و در شرايط جسماني مناسبي نيست .
صادقي گفت: پيش از آنکه همداني را بشناسم، با قلم او آشنا شدم و بعدها در دانشگاه سوربن با او ملاقات کردم و اين نويسنده بزرگ را فردي لايق و با اخلاق ديدم .
وي گفت: سال ها پيش و در دورهاي که پژوهش هاي تقلبي و کپي از کتاب هاي خارجي زياد شده بود، فعاليت هاي فرهنگي همداني به عنوان يک پژوهشگر متعهد و ملي بسيار حائز اهميت بود.
صادقي از همداني به عنوان نويسنده اي ياد کرد که همواره در خلوت خود، بشدت کار ميکرد و سعي داشت فرهنگ و هنر به انحراف کشيده شده تئاتري اين مرز و بوم را در يک مجراي درست علمي قرار دهد.
اين استاد دانشگاه، گفت: از همداني آثار ماندگار بسياري برجاي مانده است که در اين ميان کتاب هاي "نمايشنامه نويسي جنگ"، "درام تراژدي" و "کتاب دراماتورژي" که نيمه تمام مانده است، از آثار درخشان او به حساب ميآيند.
صادقي اظهار داشت: بزرگترين اثري که از همداني برجاي مانده است، کتاب "تاريخ نمايش در جهان" است که 40 پژوهشگر بزرگ و نويسنده مطرح جهان، آن را تاليف کرده اند و همداني با زباني شيوا و همه فهم آن را ترجمه کرده است.
وي گفت: همداني، مرد قلم است و هرگز هيچ کار بي ارزشي را ننوشته است. او 50 اثر تاليف کرده و من متاسفم که اين قلم فعلاً تعطيل است و اميدوارم دوباره بتواند به فرهنگ کشورمان کمک کند.
در پايان اين مراسم، از سوي فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران و سازمان فرهنگي، هنري شهر داري تهران از سال ها تلاش هنرمندانه "خسرو خورشيدي"، "ايرج راد" و "نادعلي همداني" تقدير شد.
در اين مراسم که با حضور جمعي از خانواده تئاتر کشور، برخي از مديران تئاتري و نمايندگاني از شوراي شهر، فرهنگستان هنر و سازمان فرهنگي، هنري شهرداردي برپا شد، بر لزوم توجه جدي به افزايش امکانات تئاتري براي فعالان اين عرصه تاکيد شد.
خورشيدي هنرمند طراح، در سخناني کوتاه در اين مراسم گفت: بر پايي اين مراسم، براي من بسيار به ياد ماندني و ارزشمند است. من به عنوان يک هنرمند و عضو کوچکي از خانواده هنر ايراني، هميشه سعي ميکنم کوشا و پر تلاش ظاهر شوم .
وي افزود: بر خود لازم مي دانم بر اين نکته تاکيد کنم که تئاتر نيازمند امکاناتي است تا جوانهايي که در دانشکدهها ي هنري تربيت ميشوند، بتوانند هنر خود را به درستي به جامعه خود ارائه دهند ..
خورشيدي با بيان اينکه تئاتر تنها در تهران خلاصه نمي شود، بي توجهي به تئاتر شهرستان ها را جفا در حق جامعه هنر دوست ايراني دانست.
وي افزود: به عنوان يک هنرمند که در زمينه معماري هم تجريه هاي فراواني دارم، برخود لازم مي دانم که بگويم شهرسازي امروزي ما دچار بحران هاي بسياري است.
وي از شهرداري تهران خواست تا قدري به شهرسازي و ساخت و سازها ي شهري توجه کند و اين بيهويتي را از اين کشور تاريخي بزدايند.
اين پيشکسوت عرصه طراحي و معماري، گفت: شهرداري مي تواند با يک برنامه ريزي مدون، بافت قديمي شهر را مورد بازنگري قرار دهد.
خورشيدي تصريح کرد: در جايگاه کسي که سال ها در عرصه طراحي و معماري کار کرده ام، از شهردار محترم تهران تقاضا دارم در صورت امکان در يک جلسه مشترک، نظرات کارشناسي ما را در مورد ساخت و سازهاي معماري ايراني و اصيل شهري مورد توجه ويژه قرار دهد.
وي گفت: در قانون شهرسازي وقتي به پلان شهرهاي قديمي نگاه ميکنيم، تئاتر در مرکز شهر قرار دارد. در تهران قديم هم اين چنين بود و البته اکنون چنين وضعيتي وجود ندارد.
در ادامه اين مراسم،"ايرج راد" بازيگر پيشکسوت کشور، با تاکيد بر افزايش امکانات اجرايي براي فعالان عرصه تئاتر اظهار داشت: در طول ساليان گذشته در حق اهل تئاتر بي توجهي هاي بسياري شده است که اکنون نيازمند بازنگري در برخي از برنامه ها هستيم.
راد، احترام به پيشکسوتان را مهمترين وظيفه اهل فرهنگ و هنر دانست و افزود: رفتار بزرگ منشانه، اخلاق نيکو و انگيزه و انضباط در کار، از جمله مشخصه هاي يک هنرمند است.
مدير عامل خانه تئاتر، تصريح کرد: در طول تاريخ و در عرصه تئاتر کشور، همواره کساني زحمت کشيده اند که هرگز و در هيچ مراسمي نامي از آنها برده نشده است و هيچ بزرگداشتي براي آنها برپا نشده است، هنرمندان گمنامي که عرصه فرهنگ و هنر ايراني مديون از خود گذشتگي هاي آنهاست.
در ادامه اين مراسم، "علي نصيريان" پيشکسوت تئاتر کشور، از برنامه ريزان عرصه تئاتر کشور خواست تا امکانات بهتري در اختيار اهل تئاتر و خصوصا جوانان خلاق و خوش فکر تائر قرار دهند.
وي گفت: از فرهنگستان هنر سپاسگزارم که اين مراسم را برگزار کرده است و اين سنت حسنه احترام به پيشکسوتان که اکنون در جامعه نهادينه شده است، از نعمات هنر پس از انقلاب است، که ستني خوب و بجاست.
وي با بيان تاريخچه اي از فعاليت گروه هاي تئاتري در ايران، گفت: رشد تئاتر در هر جامعه اي مديون هنرمندان خلاق و خوش فکر و استمرار در کار هنري است.
نصيريان از ايرج راد به عنوان يک الگوي اخلاقي مناسب براي اهل تئاتر ياد کرد که بايد به وجود او افتخار کرد.
در ادامه، دکتر "قطب الدين صادقي" مدرس و کارگردان تئاتر، در وصف همداني گفت: سخن گفتن در مورد "نادعلي همداني" براي من قدري سخت است، چرا که در آخرين ديداري که با ايشان داشتم، ديدم که وي در بستر بيماري افتاده و در شرايط جسماني مناسبي نيست .
صادقي گفت: پيش از آنکه همداني را بشناسم، با قلم او آشنا شدم و بعدها در دانشگاه سوربن با او ملاقات کردم و اين نويسنده بزرگ را فردي لايق و با اخلاق ديدم .
وي گفت: سال ها پيش و در دورهاي که پژوهش هاي تقلبي و کپي از کتاب هاي خارجي زياد شده بود، فعاليت هاي فرهنگي همداني به عنوان يک پژوهشگر متعهد و ملي بسيار حائز اهميت بود.
صادقي از همداني به عنوان نويسنده اي ياد کرد که همواره در خلوت خود، بشدت کار ميکرد و سعي داشت فرهنگ و هنر به انحراف کشيده شده تئاتري اين مرز و بوم را در يک مجراي درست علمي قرار دهد.
اين استاد دانشگاه، گفت: از همداني آثار ماندگار بسياري برجاي مانده است که در اين ميان کتاب هاي "نمايشنامه نويسي جنگ"، "درام تراژدي" و "کتاب دراماتورژي" که نيمه تمام مانده است، از آثار درخشان او به حساب ميآيند.
صادقي اظهار داشت: بزرگترين اثري که از همداني برجاي مانده است، کتاب "تاريخ نمايش در جهان" است که 40 پژوهشگر بزرگ و نويسنده مطرح جهان، آن را تاليف کرده اند و همداني با زباني شيوا و همه فهم آن را ترجمه کرده است.
وي گفت: همداني، مرد قلم است و هرگز هيچ کار بي ارزشي را ننوشته است. او 50 اثر تاليف کرده و من متاسفم که اين قلم فعلاً تعطيل است و اميدوارم دوباره بتواند به فرهنگ کشورمان کمک کند.
در پايان اين مراسم، از سوي فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران و سازمان فرهنگي، هنري شهر داري تهران از سال ها تلاش هنرمندانه "خسرو خورشيدي"، "ايرج راد" و "نادعلي همداني" تقدير شد.