توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزشی توضیحات کامل پیرامون آموزش ساختار رنگ ها
ستاره کویر
15th August 2011, 02:33 PM
دایره یا چرخه رنگ
یک دایره رنگ ابتدایی که در آن رنگهای قرمز، زرد و آبی وجود دارند، در واقع دایره رنگ سنتی در هنرهای تجسمی به شمار می آید. سر آیزاک نیوتون (Sir Isaac Newton) در سال 1666 اولین نمودار رنگ دایره شکل را به وجود آورد. از آن زمان تا کنون، دانشمندان و هنرمندان به مطالعه و طراحی نمونه های متنوع و مختلف این مفهوم اولیه بوده اند.
http://www.javanemrooz.com/_Files/_Public/Eshop/structure1.jpg
اختلاف نظرهای متعدد درباره صحت و برتری یک چیدمان نسبت به دیگری، مدام موجب بروز مناقشاتی در این جمع شده است، اما در حقیقت هر دایره رنگی که ترتیب منطقی رنگهای خالص در آن رعایت شده باشد، موثق و قابل استفاده خواهد بود.
رنگهای اصلی
در تئوری رنگ سنتی، قرمز، زرد و آبی رنگهای اصلی هستند زیرا دانه های رنگی تشکیل دهنده آنها از ترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نیامده و تمام رنگهای دیگر از ترکیبات مختلف این سه رنگ با یکدیگر به دست می آیند.
هماهنگی (هارمونی) رنگ
هماهنگی یا هارمونی به معنای"چیدمان مطبوع اجزاء یک کل" است و وجود آن در تمام مظاهر زندگی از موسیقی، شعر، رنگ یا حتا یک کیک زیبا، جلوه میکند.
از نظر دیداری، هماهنگی، در چیزی است که موجب لذت چشم میشود. این هماهنگی بیننده را مجذوب کرده و احساس نظم و تعادل را در او ایجاد میکند. هنگامی که چیزی ناهماهنگ است، یا خسته کننده است یا وحشتناک.
از طرفی هارمونی بیش از حد نیز به ترکیبی بسیار ملایم و نچسب تبدیل میشود و بیننده را آنطور که باید مجذوب و علاقمند نمیکند و بالعکس عدم حضور آن نیز تصویری به وجود می آورد که هیچ چشمی تحمل دیدن آنرا ندارد.
http://www.javanemrooz.com/_Files/_Public/Eshop/structure3.jpg
چند قاعده کلی در ایجاد هارمونی رنگی
همانطور که گفتیم، تئوریهای رنگ و هارمونی رنگی متعددی وجود دارند. ما در اینجا به معرفی چند فرمول ابتدایی در به کار گیری رنگها می پردازیم.
چیدمان بر اساس همجواری رنگها
رنگهای همجوار (پیوسته) یا Analogous Colors، به هر دسته سه تایی از رنگهایی گفته میشود که در دایره رنگ کنار یکدیگر قرار گرفته اند. مانند زرد-سبز، زرد و زرد نارنجی. معمولا در چنین ترکیبهایی، یک رنگ از نظر مقدار، بر دو رنگ دیگر برتری دارد.
http://www.javanemrooz.com/_Files/_Public/Eshop/structure2.jpg
چیدمان بر اساس رنگهای مکمل
رنگهای مکمل آنهایی هستند که در دایره رنگ، درست در مقابل یکدیگر قرارگرفته اند. مانند قرمز و سبز یا قرمز- بنفش و زرد - سبز. همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، درجات مختلف زرد - سبز در برگها، هماهنگی زیبایی با رنگهای قرمز-بنفش گل، ایجاد کرده اند. رنگهای مکمل بالاترین درجه تباین (کنتراست) و ثبات را به وجود می آورند.
چیدمان بر اساس طبیعت
طبیعت، بهترین نقطه شروع برای درک و ایجاد هارمونی رنگی است.
apameh.com
طلیعه طلا
15th August 2011, 03:25 PM
آجی جون
میدونی با رنگای واقعی ( نه کامپیو تری ) تا حالا چند تا رنگ تونستن بسازن .
یعنی تو طیف رنگی آبی چند تا رنگ میشه درست کرد؟ ( آبی کمرنگ ، سیر ، آسمانی و ....
ممنون. نمیدونستم چرخه رنگ واسه نیوتنه . امروز یه چیز یاد گرفتم.
ستاره کویر
16th August 2011, 01:46 PM
آجی جون
میدونی با رنگای واقعی ( نه کامپیو تری ) تا حالا چند تا رنگ تونستن بسازن .
یعنی تو طیف رنگی آبی چند تا رنگ میشه درست کرد؟ ( آبی کمرنگ ، سیر ، آسمانی و ....
.
سلام
ساختن یک طیف رنگی یک رنگ خاص کار سختی نیست و بی نهایت میشه رنگ جدید تولید کرد!
همین[nishkhand]
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRQherrAfhrN6HqFykAhdmydcrXVifRP 0WL8DQ_5c0FbToJdtMJ1g
http://www.pichgooshti.com/wp-content/uploads/why-martian-sunsets-are-blue-pichgooshti.jpg
http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/img/daneshnameh_up/c/c1/jp0111.jpg
http://vista.ir/include/articles/images/99074029acd89eea75c31a93bad1daed.jpg
http://10steps.sg/wp-content/uploads/photo25/1.jpg
ستاره کویر
16th August 2011, 02:00 PM
یکی از سه رنگ اصلی است . آبی دومین رنگ قدرتمند پس از قرمز است.سرد است ، فعالیت متابولیسم بدن را کند می کند .اگر به سمت سیاهی برود اندکی خاموش واگر به روشنی برود باز و سردی اش افزون می شود . با اندکی قرمز جان می گیرد و با بسیار بیشتر بنفش شده و مرموز می گردد ، با زرد به گرمایش اضافه می شود بی آنکه محسوس باشد.آبی عالی ترین رنگ برقراری تعادل در ترکیب رنگ ها است و در قبول سایه های متنوع ، که هر یک از آن ها حرفی تازه داشته باشند بسیار مستعد است. آبی رنگی در بی نهایت است ،دور است همیشه آسمان یک نقاشی است. آبی سایه پذیر ترین رنگ طبیعت است.بسیار حساس و برای پذیرش شخصیت های جدید بسیار مستعد است و به لحاظ مفهومی دوردست نیامده را آرزو می کندو یا ما با دیدنش به دوردست ها می رویم. اگر آبی را به خاکستری بکشانیم جایی می رسد که یکی از آرا م ترین رنگ ها برای منتقل کردن امن ترین احساس ممکن به دست می آید. هفته ها و ماه ها می توان به رنگ آبی خاکستری دریا نگاه کرد بی آن که خسته شد. چرا که در این رنگ رازی است که گویی شما را به تفکر می خواند. پس در یک جمله می توان گفت که آبی همان آزادی است و در آزادی خود ما را با خود می برد به تعالی به شدن.
colormatters.com
ستاره کویر
16th August 2011, 02:05 PM
☻☺☻☺ دایره رنگ ☻☺☻☺
http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/img/daneshnameh_up/6/66/jp0171.jpg
دایره رنگ به 12 بخش تقسیم میشود که از آن میان 3 رنگ قرمز،آبی و زرد، رنگ اصلی است . اگر این سه رنگ را ازدایره رنگ بیرون بکشیم و درجای خود به یکدیگر وصل کنیم ، یک مثلث متساوی الضلاع به دست خواهیم آورد که رنگ قرمز در راس آن ، رنگ زرد در انتهای ضلع راست ورنگ آبی در انتهای ضلع چپ مثلث قرار میگیرد . این سه رنگ را رنگهای اصلی و درجه اول نامیدهایم.
سه پله رنگی که مابین رنگهای اصلی میبینید، در واقع نمایش تلاشی است که این رنگها برای نزدیکتر شدن به یکدیگر انجام میدهند. رنگ قرمز به تدریج با روشنتر شده به وسیله آمیزش با زرد و عبور از نارنجی و پرتقالی بالاخره به زرد نزدیک میشود و رنگ زرد نیز به همین ترتیب با پذیرش پله به پله رنگ آبی و ایجاد طیفی از سبز و زنگاری به آبی نزدیک میشود و با همین روش رنگ آبی را قبول رنگ قرمز و ایجاد طیفی از کاربنی و بنفش بار دیگر به قرمز نزدیک میشود.
اتصال دایره میانی به 3 طیف، یک مثلث متساوی الاضلاع معکوس، از سه رنگ نارنجی،زنگاریو بادمجانی میسازد، که در اولی قرمز و زرد، در دومی زرد و آبی و در سومی آبی و قرمز تقریبا به یک میزان جلوه میکند. این مثلث دوم معکوس را رنگهای درجه دوم مینامیم.
شش رنگ باقی مانده در اطراف این دو مثلث در دایره رنگ، رنگهای درجه سوم است که ترکیبهایی غیر منظم و نابرابر از تداخل دو رنگ اصلی است. این چرخه همان گردونهای است که اگرآن را خوب یاد بگیرید میتوانید از تمام دنیای رنگ عبور کنید.
مطمئن باشید هنوز هم ترکیب تازهای وجود دارد و از آن رنگی متولد میشود که پیامی جدید داشته باشد. شاید که شما حامل این پیام باشید.
http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/img/daneshnameh_up/2/26/jp0160.jpg
هیچیک از نمودارها ، چرخهها و دایرههای رنگ، بیش از این که خودتان ایده داشته باشید ، به دردتان نخواهد خورد.
کار با رنگ اگر میخواهید موثر واقع شود بشتر از همه به تحریک حس خلاقیتتان نیازمند است
این صفحات فقط میتوانند حس بازآفرینی شما را تقویت و اجرای آنچه که دلخواهتان است را آسانتر کنند. همین ! و بقیه دیگر کار خودتان است.
نباید نگران باشید ، فقط باید بدانید آنچه میخواهید چیست و بعد آرام آرام چیزی که به دنبالش هستید خودش را روشن و واضح نشانتان میدهد. برداشتن گامهای اولیه راهنمای زیر ، برای پیدا کردن مقصودتان ضروری به نظر میرسد:
گام اول: آن مطلبی که با زبان رنگ میخواهید به بیننده بگویید،در اندیشه خود آماده داشته باشید.
گام دوم: یک رنگ اصلی ، که سخنگوی پرقدرتی برای بیان آن مطلب باشد، پیدا کنید.
گام سوم: رنگهای دیگری که در اطراف این سخنگو میچینید، باید باسخنگوی شما همزبان باشد.
گام چهارم: آن گاه به عنوان یک رهبر طرح وارد شوید و اینجا و آنجا سلیقه هنری خود را در چیدن این ابزارهای فنی دخالت دهید.
ردیف چهارم هر گروه رنگ ، فرضا شماره 4 از گروه اول که رنگ اصلی قرمز است، باحرکت به سمت عقربه ساعت، میکوشند تا اندک اندک و با درهمآمیختگی بیشتر با زرد از رنگ اصلی خود دور و به رنگ اصلی بعدی که زرد است نزدیکشود(زرد شماره 36) در این چرخه رنگ هر رنگ اصلی پس از 3 پرش ، ضمن ترکیب تدریجی با رنگ اصلی بعدی ، بالاخره جای خود را به رنگ اصلی بعدی میدهد، که در این مورد زرد شماره 36 است. به همین ترتیب زرد با سه پرش ضمن آمیختن با آبی بالاخره جای خود را به آبی شماره 68 میدهد و آبی نیز به نوبه خود با 3 پرش ضمن آمیختن با قرمز ، سرانجام به همان قرمز شماره 4 میرسد.
به این ترتیب در اولین و دومین گامی که قرمز برای نزدیکی به زرد برمیدارد، هنوز قرمز غالب است و به همین دلیل این دو رنگ را مشابه رنگ اصلی میگویند. همچنین دومین و سومین گامی که آبی به سمت قرمز برمیدارد، به این دلیل که کاملا به قرمز نزدیک میشود، بازهم مشابه قرمزگویند. پس از هر رنگی درچرخه رنگ با دو رنگ سمت راست و دو رنگ سمت چپ خود مشابه خوانده میشود، با این تفاوت که نخستین رنگ چسبیده به رنگ اصلی را مشابه نزدیک و دومین رنگ را مشابه دور میخوانیم.
به همین ترتیب است رنگهای متضاد هر رنگ که 3 پرش لازم را برای نزدیکی به رنگ بعد انجام داد،بالاخره به رنگ اصلی بعد یعنی متضاد خود میرسد و از آنجا که اولین مشابه این متضاد نیز بسیار به آن نزدیک است، پس هر رنگی با ردیف چهارم و پنجم پس از خود متضاد خوانده میشود. در اینجا نیز ردیف چهارم متضاد نزدیک وردیف پنجم را متضاد دور میگوییم.
ستون مقابل هر رنگ ،که با آن رنگ همقطر قرار میگیرد، در چرخه رنگ مکمل آن رنگ نامیده شده است.
شما میتوانید پرشهای بین دو رنگ اصلی را که در اینجا فقط 3 پرش است به بیشمار پرش بدل کنید. همچنان که میتوانید درجات سایههای سیاه ( shade) هر رنگ را ، که در اینجا فقط با سه پله نمایش داده شده و درجات سایههای روشن(tint) هر رنگ را ، که در اینجا با چهار پله آمده، به تعداد بسیار بیشتری افزایش دهید. چرخه رنگ فقط یک الگوی محدود برای بیان نمایش امکانات ایجاد تنوع در هر رنگ است، نه نهایت امکانت آن .
منبع: رشد
ستاره کویر
16th August 2011, 02:10 PM
http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/img/daneshnameh_up/6/61/jp0030.jpg
✯✯جدول رنگهای پایه✯✯
رنگهای زنده : ( ردیف اول) دراین ردیف حالت جاندار و زنده 11 رنگمایه اصلی را میبینید. علظت و مایه این رنگها به آن اندازه است که گویی یک موسیقی را با صدایی متعادل میشنوید.
رنگهای مرده کدر یا گلی : ( ردیف دوم) در این ردیف همان 11 رنگمایه اصلی با افزودن سفید و سیاه ( خاکستری) به حالت کدر درآمده است.
رنگهای روشن : ( ردیف سوم) در این ردیف 11 رنگمایه اصلی ما ، در ترکیب با سفید به نرمترین حالت خود، بی این که ماهیت نخستیناش را از دست بدهد، تبدیل شده است.
رنگهای تیره : ( ردیف چهارم) دراین ردیف بار دیگر همان 11 رنگمایه اصلی به وسیله مشکی به حداکثر غلظت خود رسیده است.
رنگهای کمکی یا خنثی: ( ردیف پنجم ، راست) شاید بهترین تعریف این رنگها ، که فقط شامل سفید تا سیاه میشود، رنگهای بدون رنگ است که در این ردیف با تغییراتی در آنها آشنا میشوید.
رنگهای صورتی: ( ردیف پنجم ، چپ) اینها اصلیترین رنگهای صورتی و بنفش با غلظتهای متفاوت است که سخت مورد توجه گرافیستهاست.
رنگهای چاپ: ( ردیف ششم، راست) سه رنگ اصلی چاپ: زرد ،ماژنتا(maenta) و سایان(cyan) را ، در حداکثر غلظت خود میبینید، که همراه رنگ سیاه در صنعت چاپ به کار میرود. تمامی رنگها با این چهار رنگ چاپ قابل ساخت است.
رنگهای فروزهای : ( ردیف ششم، چپ) اینها اصلیترین رنگهای آبی ، با غلظتهای مختلف است که کاربرد بسیار متنوعی دارد.
newdesign.ir
استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است
استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.