diamonds55
10th January 2009, 06:04 PM
این سخن از من نیست بلکه پیشنهاد یکی از معتبرترین موسسات تحقیقاتی به اسم گارتنر (http://www.gartner.com/) است خطاب به کمپانی های تولیدکننده و توزیع کننده موزیک.
موسسه گاتنر قویا معتقد است که دوران پخش موزیک بر روی CD به پایان رسیده است. گارتنر پیشنهاد کرده که گذار از فضای CD به توزیع دیجیتال و آنلاین حتی قبل از کریسمس سال ۲۰۰۹ باشد!! این گذار مدتها در حال انجام بود اما به آرامی و تاکنون موسسه معتبر و بزرگی مثل گارتنر نیز چنین صریح و شفاف پیشنهاد نکرده بود.
گارتنر معتقد است با وجود اینترنت پرسرعت٬ ارتباطات WI-FI ٬ نتبوکها و گوشی های موبایل که همگی به اینترنت های پرسرعت دسترسی دارند دیگر زمان ان رسیده که توزیع و پخش موزیک بر روی CD به فراموشی سپرده شود.
صنعت موسیقی از سال ۱۹۸۵ تاکنون ارتباط بسیار خوبی با CD داشته است. اوج موفقیت در فروش CD در سالهای پایانی قرن بیستم بود اما پس از آن فروش CD با افت بسیار شدیدی مواجه شد و این روند مرتبا در حال تشدید است.
گارتنر معتقد است صنعت موسیقی دیگر نمی تواند از مدلهای قدیمی خود کسب درآمد هنگفت کند.آنها باید دنیای دیجیتال را خط مقدم کسب و کار خود بکنند.
تحلیل:
- این نوشته را مدتها قبل خواستم منتشر کنم. در این بین فروشگاه آی تیونز اپل نیز خبر داد که زین پس موزیک های خود را به صورت DRM-free به فروش می رساند.به عبارتی کسی که موزیک را از این فروشگاه انلاین خریداری می کند می تواند ان را بر روی هر دستگاه پخش کننده و در هر زمان و به هرتعداد دفعه گوش دهد و … و بطور کلی دیگر محدودیتهای قانون DRM گریبانگیرش نخواهد بود.
-شاید کل نوشته های بالا برای کاربر ایرانی بی اهمیت باشد. او سالهاست که به راحتی کپی های بسیار راحت از موزیک را تهیه می کند و به راحتی نیز انها را از اینترنت دانلود می نماید. بحثی در این زمینه نداریم!! اینجا بحث ما بر سر شخص کاربر و مصرف کننده(ایرانی) نیست بلکه بحث برسر کل صنعت تولید و توزیع موزیک در سرتاسر جهان است. در صورتی که شرکتهای تولیدکننده موزیک به توصیه های گارتنر و بسیاری دیگر از فعالان موزیک انلاین مثل اپل تن دهند٬ در ان صورت معنا و مفهوم تولید و توزیع موزیک دستخوش تحولات بسیاری خواهد شد.
-البته فراموش نکنید: صاحبان صنعت موزیک همانند صاحبان صنعت فیلم بسیار محافظه کار هستند. آنها در مورد امپراتوری پولساز خود محتاط و بشدت وسواسی هستند. سخت است که انتظار داشته باشیم آنقدر هوشمند باشند که ذات اینترنت را به سرعت و خوب درک کنند. باید به انها فرصت دهیم.
-البته خود CD ممکن است تا سالیان سال به حیات خود ادامه دهد- همانگونه که بسیاری هم اکنون صفحات گرامافون نگه می دارند یا نوارهای کاست. مسئله این است که همیشه در برابر شتاب گیج کننده تکنولوژی٬ هستند افرادی که سعی می کنند با چسبیدن به نسل قبلی تکنولوژی٬ احساسی نوستالژیک را برای خود زنده نگه دارند.
مرتبط: مدتها قبل خواستم مطلبی منتشر کنم در مورد کل محصولات فرهنگی و رسانه ها در عصر اینترنت و آینده احتمالی انها. حرفهای ان مطلب برای آن موقع آنقدر رادیکال بنظر می آمد که ترسیدم حتی بلندپروازانه ترین افکار را هم به واکنش وا دارد. این توصیه گارتنر را داشته باشیم تا وقتی که نوشته هایی دیگر از منابع معتبر منتشر شود و آنگاه بتوان با مدارک بیشتری آن مطلب رادیکال را منتشر کرد. به امید آن روز
موسسه گاتنر قویا معتقد است که دوران پخش موزیک بر روی CD به پایان رسیده است. گارتنر پیشنهاد کرده که گذار از فضای CD به توزیع دیجیتال و آنلاین حتی قبل از کریسمس سال ۲۰۰۹ باشد!! این گذار مدتها در حال انجام بود اما به آرامی و تاکنون موسسه معتبر و بزرگی مثل گارتنر نیز چنین صریح و شفاف پیشنهاد نکرده بود.
گارتنر معتقد است با وجود اینترنت پرسرعت٬ ارتباطات WI-FI ٬ نتبوکها و گوشی های موبایل که همگی به اینترنت های پرسرعت دسترسی دارند دیگر زمان ان رسیده که توزیع و پخش موزیک بر روی CD به فراموشی سپرده شود.
صنعت موسیقی از سال ۱۹۸۵ تاکنون ارتباط بسیار خوبی با CD داشته است. اوج موفقیت در فروش CD در سالهای پایانی قرن بیستم بود اما پس از آن فروش CD با افت بسیار شدیدی مواجه شد و این روند مرتبا در حال تشدید است.
گارتنر معتقد است صنعت موسیقی دیگر نمی تواند از مدلهای قدیمی خود کسب درآمد هنگفت کند.آنها باید دنیای دیجیتال را خط مقدم کسب و کار خود بکنند.
تحلیل:
- این نوشته را مدتها قبل خواستم منتشر کنم. در این بین فروشگاه آی تیونز اپل نیز خبر داد که زین پس موزیک های خود را به صورت DRM-free به فروش می رساند.به عبارتی کسی که موزیک را از این فروشگاه انلاین خریداری می کند می تواند ان را بر روی هر دستگاه پخش کننده و در هر زمان و به هرتعداد دفعه گوش دهد و … و بطور کلی دیگر محدودیتهای قانون DRM گریبانگیرش نخواهد بود.
-شاید کل نوشته های بالا برای کاربر ایرانی بی اهمیت باشد. او سالهاست که به راحتی کپی های بسیار راحت از موزیک را تهیه می کند و به راحتی نیز انها را از اینترنت دانلود می نماید. بحثی در این زمینه نداریم!! اینجا بحث ما بر سر شخص کاربر و مصرف کننده(ایرانی) نیست بلکه بحث برسر کل صنعت تولید و توزیع موزیک در سرتاسر جهان است. در صورتی که شرکتهای تولیدکننده موزیک به توصیه های گارتنر و بسیاری دیگر از فعالان موزیک انلاین مثل اپل تن دهند٬ در ان صورت معنا و مفهوم تولید و توزیع موزیک دستخوش تحولات بسیاری خواهد شد.
-البته فراموش نکنید: صاحبان صنعت موزیک همانند صاحبان صنعت فیلم بسیار محافظه کار هستند. آنها در مورد امپراتوری پولساز خود محتاط و بشدت وسواسی هستند. سخت است که انتظار داشته باشیم آنقدر هوشمند باشند که ذات اینترنت را به سرعت و خوب درک کنند. باید به انها فرصت دهیم.
-البته خود CD ممکن است تا سالیان سال به حیات خود ادامه دهد- همانگونه که بسیاری هم اکنون صفحات گرامافون نگه می دارند یا نوارهای کاست. مسئله این است که همیشه در برابر شتاب گیج کننده تکنولوژی٬ هستند افرادی که سعی می کنند با چسبیدن به نسل قبلی تکنولوژی٬ احساسی نوستالژیک را برای خود زنده نگه دارند.
مرتبط: مدتها قبل خواستم مطلبی منتشر کنم در مورد کل محصولات فرهنگی و رسانه ها در عصر اینترنت و آینده احتمالی انها. حرفهای ان مطلب برای آن موقع آنقدر رادیکال بنظر می آمد که ترسیدم حتی بلندپروازانه ترین افکار را هم به واکنش وا دارد. این توصیه گارتنر را داشته باشیم تا وقتی که نوشته هایی دیگر از منابع معتبر منتشر شود و آنگاه بتوان با مدارک بیشتری آن مطلب رادیکال را منتشر کرد. به امید آن روز