Joseph Goebbels
4th August 2011, 12:05 PM
سرتيپ خلبان «حسن شاهصفي»، فرمانده نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران روز يكم جولاي در حضور خبرنگاران اعلام كرد: «ايران با موفقيت، بهسازي و تعميرات اساسي جنگندههاي ميگ MiG-29 خود را بهصورت بومي و در داخل كشور به پايان رسانده است.»
وي ادامه داد: «كاركنان نيروي هوايي موفق شدهاند كه تمامي هواپيماهاي ميگ MiG-29 صدمهديده و زمينگير شده را به شرايط پروازي برگردانده و درحال حاضر، ما هيچ هواپيماي غيرعملياتي و زمينگير در نيروي هوايي نداريم.»
اين سخنان در شرايطي مطرح ميشود كه برخي منابع، از زمينگير بودن تعدادي از جنگندههاي ميگ MiG-29 بهعلت نياز به قطعات يدكي و انجام تعميرات اساسي خبر ميدهند.
سرتيپ شاهصفي افزود: «نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران توانايي كامل را در حفاظت از آسمان ايران داشته و با همكاري صنايع قدرتمند داخلي، تلاش وسيعي را براي ساخت قطعات يدكي آغاز كرده و همزمان ارتقاء و بهسازي هواپيماهاي خود را نيز در دستور كار قرار داده است.»
در اين نشست خبري، تعدادي از فرماندهان ارشد نيروي هوايي نيز حضور داشتند. فرمانده پايگاه دوم شكاري «تبريز»، جايي كه «فالكروم»هاي بهسازي شده به خدمت در نيروي هوايي برگشتهاند، در اينباره گفت: «متخصصان فني نيروي هوايي با انجام 14 هزار ساعت كار فني، اين هواپيما را با صلاحيت كامل پروازي به خدمت برگرداندهاند.»
http://www.militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/mig-29iran.jpg
نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، از سال 1991 به بعد، تعداد 18 فروند ميگ MiG-29A و 7 فروند گونه دوسرنشينه ميگ MiG-29UB را تحويل گرفته است. اين هواپيماها پس از قراردادي كه در ژوئن 1990 بين دولت ايران و روسيه به امضا رسيد، تحويل نيروي هوايي ايران داده شد. ميگ MiG-29 نخستين و تنها جنگنده رهگيري است كه پس از جنگ ايران و عراق خريداري شد و براساس برنامه قرار بود كه بهعنوان جايگزين براي F-14 تامكتهاي از دست رفته درطي جنگ و زمينگير شده بهعلت در دسترس نبودن قطعات يدكي، وارد خدمت شوند. اين قرارداد بهعنوان بخشي از برنامه بزرگ نيروي هوايي براي بازسازي قدرت جنگندههاي نيرو، پس از جنگ، در زمان فرماندهي سرتيپ «منصور ستاري» بر نيروي هوايي بسته شد و اجرايي گرديد. دراصل و براساس همان برنامه بزرگ، قرار بود 48 فروند فالكروم براي ايجاد پوشش دفاع هوايي شهرهاي بزرگ «تهران»، «شيراز» و «تبريز» وارد كشور شوند اما اين روند بهعلت كمبود بودجه ايران، با تحويل همان ارقامي كه در ابتدا ذكر شد به پايان رسيد.
ميگ MiG-29 پس از ورود به ايران، لباس دو گردان شكاري تاكتيكي و گردان 11 شكاري تاكتيكي در پايگاه يكم شكاري تهران و گردان 23 شكاري تاكتيكي در پايگاه دوم شكاري تبريز وارد خدمت شدند. براساس مفاد قرارداد، تعداد 400 نفر از مستشاران، متخصصان فني و معلم روس وارد ايران شدند تا عمليات جنگندههاي ميگ MiG-29 را درطي 7 سال پشتيباني كنند. برهمين اساس، روسها متعهد گرديدند كه نيروي هوايي ايران را براي كاربري فالكروم درطي 25 سال يا 25 هزار ساعت پرواز، از لحاظ قطعات يدكي و كمكهاي فني، پشتيباني كنند.
هواپيماهاي ميگ MiG-29 تحويل داده شده به ايران درواقع هواپيماهاي كاركرده نيروي هوايي روسيه بودند كه با گذشت حدود 18 سال از عمر خدمتي و پروازيشان، تقريبا نيمي از آنها به آخرين ساعات پروازي تعيين شده توسط شركت سازنده رسيده بودند. با اتمام اين ساعت پرواز، براساس تخمين منابع نظامي، حداقل 2 فروند ميگ MiG-29A و 4 فروند ميگ MiG-29UB بهعلت به پايان رسيدن زندگي عملياتيشان، زمينگير شده و وارد انبارها گرديدند. در ادامه، شركت سازنده روس موفق نشد كه دستورالعملهاي فني را براي افزايش ساعت و سيكل پروازي ميگ MiG-29 به ايران و نيروي هوايي ارتش تحويل دهد. درنتيجه نبود اين دستورالعملها، متخصصان فني نيروي هوايي نتوانستند در زمان استاندارد و با طي ساعت كار فني تعيين شده، كار تعميرات اساسي و بهسازي فالكرومهاي مزبور را به پايان برسانند و درنتيجه، اين فرايند مقداري به درازا كشيد.
فرماندهان نيروي هوايي كه براي راهاندازي فالكرومهاي زمينگير شده خود، وجود دستورالعملها را ضروري و اجتنابناپذير ميدانستند، تلاش خود را براي بهدست آوردن اين كتابها از تمام منابع موجود و در دسترس در سراسر دنيا بهكار بستند.
با اينحال از اواسط دهه 90 تاكنون، ايران توانسته است بدون كمك مستشاران روس و با تكيه بر توان داخل كشور و متخصصان زبده در درون نيروي هوايي، چكهاي دورهاي و سبك اين جنگنده را انجام دهد. نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، در راستاي تجهيز و تكميل وسايل زميني ناوگان فالكرومهاي خود، با توجه به عدم توانايي روسها در تامين اين تجهيزات، دست به خريد آن از ديگر كشورهاي صاحب ميگ MiG-29 زدند.
همزمان كوششهايي براي بهسازي و ارتقاي قابليتهاي فالكروم در نيروي هوايي ايران به جريان افتاد. يكي از اين بهسازيها، تجهيز ميگ MiG-29 به لوله سوختگيري هوا به هوا بود كه در افزايش برد عملياتي اين جنگنده تاثير بهسزايي داشت. وجود لوله سوختگيري هوايي، درحالي كه هواپيما به مخازن سوخت خارجي مجهز نيست و متكي به مخازن سوخت داخلي است از تاثير عملياتي پاييني برخوردار است. پس ميبايست بر روي ميگ MiG-29هاي ايراني كه توانايي حمل مخازن سوخت خارجي نداشتند، اين قابليت ايجاد ميشد. با توجه به اينكه تصميم فرماندهان نيروي هوايي ايران بر افزودن مخازن سوخت خارجي به جنگنده، اين توان صنعتي در داخل ايران موجود نبود، كشور بلاروس بهعنوان يكي از بزرگترين كاربران ميگ MiG-29، مورد توجه قرار گرفت و پس از مذاكرات انجام شده بين مسوولان ذيربط دو كشور و دو نيروي هوايي، تعدادي مخازن سوخت خارجي 1520 ليتري كه در قسمت مركزي زير بدنه نصب ميشد، از بلاروس خريداري گرديد.
http://www.militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/mig-29_iriaf_00011.jpg
همانطور كه قبلا ذكر شد، طبق دستورالعملهاي اين جنگنده، با به پايان رسيدن عمر هواپيماهاي ميگ MiG-29 ايراني، برخي از اين هواپيماها از فهرست جنگندههاي عملياتي خارج شده و به درون انبارها هدايت شدند. نخستين گونه فالكروم كه از رده پروازي خارج شد، يك فروند ميگ MiG-29UB متعلق به گردان 23 شكاري بود كه در سال 2006 سيكل پروازي خود را به پايان رساند. در ادامه، يك فروند UB ديگر، بههمراه يك فروند ميگ MiG-29A از همان گردان در سال 2007 به رده هواپيماهاي بازنشسته پيوست. در تابستان سال 2008، يك فروند گونه UB از گردان 11 شكاري در مهرآباد با رسيدن زمان انجام تعميرات اساسي، از فهرست هواپيماهاي عملياتي خارج شد تا در ادامه، در بهار 2009 هم يك فروند ديگر از هواپيماهاي آموزشي ميگ MiG-29UB به وي بپيوندد.
با زمينگير شدند و غيرعملياتي گشتن اين تعداد فالكروم بود كه نيروي هوايي به فكر آغاز برنامه سنگين تعميرات اساسي ميگ MiG-29 بهصورت بومي افتاد. درنتيجه اين تصميم فرماندهان نيروي هوايي، تاسيسات تعمير و نگهداري ميگ MiG-29 در تهران و تبريز با همكاري نزديك با شركت «صنايع هواپيمايي ايران» (IACI) بهسازي، انجام تعميرات اساسي و بازگردان به رده پروازي هواپيماهاي زمينگير را بهعهده گرفتند.
«ولاديمير پوتين» كه در اكتبر 2007 و با هدف انجام مذاكره با دولت ايران برسر مسايل حقوقي درياي خزر وارد تهران شد، دركنار چانه زدنهاي سياسي و ديپلماتيك، يك قرارداد به ارزش 150 ميليون دلار كه به موجب آن، ميبايست 50 دستگاه موتور توربوفن RD-33 ساخته شده توسط شركت «ماشينسازي چرنشيف مسكو» تحويل نيروي هوايي ايران داده ميشد. ايران در مذاكرات براي خريد اين تعداد موتور، به طرف روس توضيح داد كه اين موتورها را براي پروژه داخلي توسعه و ساخت جنگنده «آذرخش» نياز دارد. ولي گمان ميرود كه ايران از موتورهاي خريداري شده براي راهاندازي هواپيماهايي كه ساعت پرواز موتورشان به پايان رسيده و زمينگير شدهاند، بهرهبرداري نموده است. تحويل اين موتورها از سال 2008 آغاز شده.
http://www.militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/mig-29_iriaf_3-6311_63151.jpg
آغاز برنامه
با در دستور كار قرار گرفتن كار بهسازي و تعميرات اساسي در برنامه جاري مركز تعمير و نگهداري ميگ MiG-29 در تهران، اين مركز درخواست ارسال يك فروند ميگ MiG-29UB غيرپروازي گردان 23 شكاري كه مدتها بود در انبار قرار داده شده بود را به تبريز ارسال كرد و مسووليت انجام تعميرات اساسي آن را بهعهده گرفت. با ورود ميگ مزبور به تهران، كار بر روي آن بههمراه آغاز برنامه راهاندازي دو فروند ميگ MiG-29A وارد مرحله اجرايي شد.
دو فروند ميگ MiG-29A درحالي به مركز تعميرات فالكروم تهران تحويل داده شدند كه در شرايط فني بسيار بدي بهسر ميبردند. با اينحال، تلاش براي بازگرداندن اين هواپيماها به شرايط پروازي آغاز گشت. با اتمام عمليات تعمير و نگهداري مركز تهران و تكميل برنامه بهسازي بر روي يك فروند فالكروم گونه A، خلبان آزمايشگر در سپتامبر 2008 هواپيما را از مركز مزبور تحويل گرفت و «پرواز عملكردي» (FCF) 30 دقيقهاي ميگ MiG-29 مزبور را با موفقيت به پايان رساند.
فالكروم ديگر از مركز مزبور در تهران بيرون آمد و در بهار 2010 به خدمت در نيروي هوايي بازگشت. همزمان، مركز تعمير و نگهداري فالكروم در تبريز نيز خبر اتمام انجام تعميرات اساسي بر روي يك فروند ميگ MiG-29UB را به اطلاع فرماندهان نيروي هوايي رساند. تبريزيها در اين ميان فعالتر ظاهر شده و دومين فالكروم تعمير اساسي شده را نيز در ژوئن 2010 وارد خط پرواز كردند. اين هواپيما در سال 2001 صدمات عمده ديده بود و بهعلت نبود قطعات يدكي، بهمدت بيش از 8 سال از پرواز دور مانده بود.
هماكنون نيز شركت صنايع هواپيمايي ايران (صها)، با همكاري مراكز فني نيروي هوايي در تبريز و تهران، بهسازي، ارتقا و تعميراساسي فالكرومهاي ايراني را ادامه ميدهد. گزارشهاي تاييدنشدهاي از كمك روسها به شركت صنايع هواپيمايي ايران (صها) در مهرآباد براي انجام تعميرات اساسي ميگ MiG-29 وجود دارد. با وجود كمبود قطعات يدكي، نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران از سال 2008 تاكنون موفق شده است تعداد 5 فروند فالكروم را از انبارها بيرون كشيده و روانه خط پرواز كند. براساس برنامهاي بلندمدت، نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران تصميم دارد هواپيماهاي زمينگير موجود را تنها با تكيه بر توان فني متخصصان نيروي هوايي و شركت صنايع هواپيمايي ايران (صها)، به شرايط پروازي بازگرداند.
منبع : http://www.militaryparsi.ir/aviation-industry/iranian-air-force/air-force-and-reconstruction/654-mig-29-iran.html
وي ادامه داد: «كاركنان نيروي هوايي موفق شدهاند كه تمامي هواپيماهاي ميگ MiG-29 صدمهديده و زمينگير شده را به شرايط پروازي برگردانده و درحال حاضر، ما هيچ هواپيماي غيرعملياتي و زمينگير در نيروي هوايي نداريم.»
اين سخنان در شرايطي مطرح ميشود كه برخي منابع، از زمينگير بودن تعدادي از جنگندههاي ميگ MiG-29 بهعلت نياز به قطعات يدكي و انجام تعميرات اساسي خبر ميدهند.
سرتيپ شاهصفي افزود: «نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران توانايي كامل را در حفاظت از آسمان ايران داشته و با همكاري صنايع قدرتمند داخلي، تلاش وسيعي را براي ساخت قطعات يدكي آغاز كرده و همزمان ارتقاء و بهسازي هواپيماهاي خود را نيز در دستور كار قرار داده است.»
در اين نشست خبري، تعدادي از فرماندهان ارشد نيروي هوايي نيز حضور داشتند. فرمانده پايگاه دوم شكاري «تبريز»، جايي كه «فالكروم»هاي بهسازي شده به خدمت در نيروي هوايي برگشتهاند، در اينباره گفت: «متخصصان فني نيروي هوايي با انجام 14 هزار ساعت كار فني، اين هواپيما را با صلاحيت كامل پروازي به خدمت برگرداندهاند.»
http://www.militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/mig-29iran.jpg
نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، از سال 1991 به بعد، تعداد 18 فروند ميگ MiG-29A و 7 فروند گونه دوسرنشينه ميگ MiG-29UB را تحويل گرفته است. اين هواپيماها پس از قراردادي كه در ژوئن 1990 بين دولت ايران و روسيه به امضا رسيد، تحويل نيروي هوايي ايران داده شد. ميگ MiG-29 نخستين و تنها جنگنده رهگيري است كه پس از جنگ ايران و عراق خريداري شد و براساس برنامه قرار بود كه بهعنوان جايگزين براي F-14 تامكتهاي از دست رفته درطي جنگ و زمينگير شده بهعلت در دسترس نبودن قطعات يدكي، وارد خدمت شوند. اين قرارداد بهعنوان بخشي از برنامه بزرگ نيروي هوايي براي بازسازي قدرت جنگندههاي نيرو، پس از جنگ، در زمان فرماندهي سرتيپ «منصور ستاري» بر نيروي هوايي بسته شد و اجرايي گرديد. دراصل و براساس همان برنامه بزرگ، قرار بود 48 فروند فالكروم براي ايجاد پوشش دفاع هوايي شهرهاي بزرگ «تهران»، «شيراز» و «تبريز» وارد كشور شوند اما اين روند بهعلت كمبود بودجه ايران، با تحويل همان ارقامي كه در ابتدا ذكر شد به پايان رسيد.
ميگ MiG-29 پس از ورود به ايران، لباس دو گردان شكاري تاكتيكي و گردان 11 شكاري تاكتيكي در پايگاه يكم شكاري تهران و گردان 23 شكاري تاكتيكي در پايگاه دوم شكاري تبريز وارد خدمت شدند. براساس مفاد قرارداد، تعداد 400 نفر از مستشاران، متخصصان فني و معلم روس وارد ايران شدند تا عمليات جنگندههاي ميگ MiG-29 را درطي 7 سال پشتيباني كنند. برهمين اساس، روسها متعهد گرديدند كه نيروي هوايي ايران را براي كاربري فالكروم درطي 25 سال يا 25 هزار ساعت پرواز، از لحاظ قطعات يدكي و كمكهاي فني، پشتيباني كنند.
هواپيماهاي ميگ MiG-29 تحويل داده شده به ايران درواقع هواپيماهاي كاركرده نيروي هوايي روسيه بودند كه با گذشت حدود 18 سال از عمر خدمتي و پروازيشان، تقريبا نيمي از آنها به آخرين ساعات پروازي تعيين شده توسط شركت سازنده رسيده بودند. با اتمام اين ساعت پرواز، براساس تخمين منابع نظامي، حداقل 2 فروند ميگ MiG-29A و 4 فروند ميگ MiG-29UB بهعلت به پايان رسيدن زندگي عملياتيشان، زمينگير شده و وارد انبارها گرديدند. در ادامه، شركت سازنده روس موفق نشد كه دستورالعملهاي فني را براي افزايش ساعت و سيكل پروازي ميگ MiG-29 به ايران و نيروي هوايي ارتش تحويل دهد. درنتيجه نبود اين دستورالعملها، متخصصان فني نيروي هوايي نتوانستند در زمان استاندارد و با طي ساعت كار فني تعيين شده، كار تعميرات اساسي و بهسازي فالكرومهاي مزبور را به پايان برسانند و درنتيجه، اين فرايند مقداري به درازا كشيد.
فرماندهان نيروي هوايي كه براي راهاندازي فالكرومهاي زمينگير شده خود، وجود دستورالعملها را ضروري و اجتنابناپذير ميدانستند، تلاش خود را براي بهدست آوردن اين كتابها از تمام منابع موجود و در دسترس در سراسر دنيا بهكار بستند.
با اينحال از اواسط دهه 90 تاكنون، ايران توانسته است بدون كمك مستشاران روس و با تكيه بر توان داخل كشور و متخصصان زبده در درون نيروي هوايي، چكهاي دورهاي و سبك اين جنگنده را انجام دهد. نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، در راستاي تجهيز و تكميل وسايل زميني ناوگان فالكرومهاي خود، با توجه به عدم توانايي روسها در تامين اين تجهيزات، دست به خريد آن از ديگر كشورهاي صاحب ميگ MiG-29 زدند.
همزمان كوششهايي براي بهسازي و ارتقاي قابليتهاي فالكروم در نيروي هوايي ايران به جريان افتاد. يكي از اين بهسازيها، تجهيز ميگ MiG-29 به لوله سوختگيري هوا به هوا بود كه در افزايش برد عملياتي اين جنگنده تاثير بهسزايي داشت. وجود لوله سوختگيري هوايي، درحالي كه هواپيما به مخازن سوخت خارجي مجهز نيست و متكي به مخازن سوخت داخلي است از تاثير عملياتي پاييني برخوردار است. پس ميبايست بر روي ميگ MiG-29هاي ايراني كه توانايي حمل مخازن سوخت خارجي نداشتند، اين قابليت ايجاد ميشد. با توجه به اينكه تصميم فرماندهان نيروي هوايي ايران بر افزودن مخازن سوخت خارجي به جنگنده، اين توان صنعتي در داخل ايران موجود نبود، كشور بلاروس بهعنوان يكي از بزرگترين كاربران ميگ MiG-29، مورد توجه قرار گرفت و پس از مذاكرات انجام شده بين مسوولان ذيربط دو كشور و دو نيروي هوايي، تعدادي مخازن سوخت خارجي 1520 ليتري كه در قسمت مركزي زير بدنه نصب ميشد، از بلاروس خريداري گرديد.
http://www.militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/mig-29_iriaf_00011.jpg
همانطور كه قبلا ذكر شد، طبق دستورالعملهاي اين جنگنده، با به پايان رسيدن عمر هواپيماهاي ميگ MiG-29 ايراني، برخي از اين هواپيماها از فهرست جنگندههاي عملياتي خارج شده و به درون انبارها هدايت شدند. نخستين گونه فالكروم كه از رده پروازي خارج شد، يك فروند ميگ MiG-29UB متعلق به گردان 23 شكاري بود كه در سال 2006 سيكل پروازي خود را به پايان رساند. در ادامه، يك فروند UB ديگر، بههمراه يك فروند ميگ MiG-29A از همان گردان در سال 2007 به رده هواپيماهاي بازنشسته پيوست. در تابستان سال 2008، يك فروند گونه UB از گردان 11 شكاري در مهرآباد با رسيدن زمان انجام تعميرات اساسي، از فهرست هواپيماهاي عملياتي خارج شد تا در ادامه، در بهار 2009 هم يك فروند ديگر از هواپيماهاي آموزشي ميگ MiG-29UB به وي بپيوندد.
با زمينگير شدند و غيرعملياتي گشتن اين تعداد فالكروم بود كه نيروي هوايي به فكر آغاز برنامه سنگين تعميرات اساسي ميگ MiG-29 بهصورت بومي افتاد. درنتيجه اين تصميم فرماندهان نيروي هوايي، تاسيسات تعمير و نگهداري ميگ MiG-29 در تهران و تبريز با همكاري نزديك با شركت «صنايع هواپيمايي ايران» (IACI) بهسازي، انجام تعميرات اساسي و بازگردان به رده پروازي هواپيماهاي زمينگير را بهعهده گرفتند.
«ولاديمير پوتين» كه در اكتبر 2007 و با هدف انجام مذاكره با دولت ايران برسر مسايل حقوقي درياي خزر وارد تهران شد، دركنار چانه زدنهاي سياسي و ديپلماتيك، يك قرارداد به ارزش 150 ميليون دلار كه به موجب آن، ميبايست 50 دستگاه موتور توربوفن RD-33 ساخته شده توسط شركت «ماشينسازي چرنشيف مسكو» تحويل نيروي هوايي ايران داده ميشد. ايران در مذاكرات براي خريد اين تعداد موتور، به طرف روس توضيح داد كه اين موتورها را براي پروژه داخلي توسعه و ساخت جنگنده «آذرخش» نياز دارد. ولي گمان ميرود كه ايران از موتورهاي خريداري شده براي راهاندازي هواپيماهايي كه ساعت پرواز موتورشان به پايان رسيده و زمينگير شدهاند، بهرهبرداري نموده است. تحويل اين موتورها از سال 2008 آغاز شده.
http://www.militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/mig-29_iriaf_3-6311_63151.jpg
آغاز برنامه
با در دستور كار قرار گرفتن كار بهسازي و تعميرات اساسي در برنامه جاري مركز تعمير و نگهداري ميگ MiG-29 در تهران، اين مركز درخواست ارسال يك فروند ميگ MiG-29UB غيرپروازي گردان 23 شكاري كه مدتها بود در انبار قرار داده شده بود را به تبريز ارسال كرد و مسووليت انجام تعميرات اساسي آن را بهعهده گرفت. با ورود ميگ مزبور به تهران، كار بر روي آن بههمراه آغاز برنامه راهاندازي دو فروند ميگ MiG-29A وارد مرحله اجرايي شد.
دو فروند ميگ MiG-29A درحالي به مركز تعميرات فالكروم تهران تحويل داده شدند كه در شرايط فني بسيار بدي بهسر ميبردند. با اينحال، تلاش براي بازگرداندن اين هواپيماها به شرايط پروازي آغاز گشت. با اتمام عمليات تعمير و نگهداري مركز تهران و تكميل برنامه بهسازي بر روي يك فروند فالكروم گونه A، خلبان آزمايشگر در سپتامبر 2008 هواپيما را از مركز مزبور تحويل گرفت و «پرواز عملكردي» (FCF) 30 دقيقهاي ميگ MiG-29 مزبور را با موفقيت به پايان رساند.
فالكروم ديگر از مركز مزبور در تهران بيرون آمد و در بهار 2010 به خدمت در نيروي هوايي بازگشت. همزمان، مركز تعمير و نگهداري فالكروم در تبريز نيز خبر اتمام انجام تعميرات اساسي بر روي يك فروند ميگ MiG-29UB را به اطلاع فرماندهان نيروي هوايي رساند. تبريزيها در اين ميان فعالتر ظاهر شده و دومين فالكروم تعمير اساسي شده را نيز در ژوئن 2010 وارد خط پرواز كردند. اين هواپيما در سال 2001 صدمات عمده ديده بود و بهعلت نبود قطعات يدكي، بهمدت بيش از 8 سال از پرواز دور مانده بود.
هماكنون نيز شركت صنايع هواپيمايي ايران (صها)، با همكاري مراكز فني نيروي هوايي در تبريز و تهران، بهسازي، ارتقا و تعميراساسي فالكرومهاي ايراني را ادامه ميدهد. گزارشهاي تاييدنشدهاي از كمك روسها به شركت صنايع هواپيمايي ايران (صها) در مهرآباد براي انجام تعميرات اساسي ميگ MiG-29 وجود دارد. با وجود كمبود قطعات يدكي، نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران از سال 2008 تاكنون موفق شده است تعداد 5 فروند فالكروم را از انبارها بيرون كشيده و روانه خط پرواز كند. براساس برنامهاي بلندمدت، نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران تصميم دارد هواپيماهاي زمينگير موجود را تنها با تكيه بر توان فني متخصصان نيروي هوايي و شركت صنايع هواپيمايي ايران (صها)، به شرايط پروازي بازگرداند.
منبع : http://www.militaryparsi.ir/aviation-industry/iranian-air-force/air-force-and-reconstruction/654-mig-29-iran.html