Joseph Goebbels
2nd August 2011, 05:44 PM
f-107 a ؛ هشتمین جنگنده صده
انچه که در نهایت به هواپیمای f-107 a منجر گردید ، تحت عنوان na-212 و بر مبنای جنگنده مشهور f-100 super suber اغاز شد . این طرح اشکارا مبتنی بر طرح f-100 بود و ورودی هوای دماغه ، طرح بال و دم ان کاملا مشابه ان بود و حتی در ابتدا ، f-100 b نامیده میشد .
فرماندهی تحقیق و توسعه نیرو هوایی امریکا ، پس از اگاهی از طرح و انجام بررسی ان ، در دوم اکتبر 1953 ( 10 مهر 1332 ) ، اقدام به سفارش منجر به عقد قرارداد کرد . سپس در ماه مه 1954 ( اردیبهشت 1333 ) ، فرماندهی نیرو هوایی این برنامه را با عنوان سیستم تسلیحاتی – 306 بی " ws-306 b " تصویب کرد و قراردادی برای ساخت ماکت به مقیاس واقعی هواپیما و اغاز کار را امضا کرد .
همانطور که اشاره شد ، این هواپیما در اغاز به عنوان نمونه ای از f-100 به شمار می رفت . بطوریکه موتور ، طرح بدنه ، بال و دم ان تشابه بسیاری با سوپر سیبر داشت . در این نمونه سوخت هم در جلو و هم در عقب حمل میشد ، زاویه عقب رفتگی بال ان 45 درجه بود و به 4 توپ 20 میلیمتری به عنوان سلاح ثابت سازمانی مسلح بود . 2 مقر زیر بال های ان نیز هر یک قادر به حمل تا حداکثر 2000 پوند ( 900 کیلوگرم ) مهمات و سوخت بودند . مهمترین تفاوت های na-212 با f-100 در ورودی هوای موتور واگزوز خروجی انها بود که در na-212 b ، هر دو انها به منظور افزایش کارایی دهانه متغیر داشتند .
با اینحال ، در 24 ژوئن ( 31 تیر ) اعلام شد که این هواپیما مدلی جدید و متفاوت از f-100 a است و به دنبال ان در 7 سپتامبر 1954 ( 16 شهریور 1333 ) قراردادی برای ساخت 33 فروند از ان به امضا رسید . سپس در 16 دسامبر ( 25 اذر ) " نیاز عمومی عملیاتی -68 " ( gor-68) برای این طرح تصویب شد و بر اساس ان اعلام شد که برای این هواپیما علاوه بر انجام ماموریت اصلی برتری هوایی در روز و شب ، ایفای نقش جنگنده بمب افکن نیز – به منظور تضمینی درصورت شکست برنامه جنگنده بمب افکن " f-105 تاندر چیف " – در نظر گرفته شده است .
با گذشت زمان و تغییر در مقدورات عملیاتی مورد نیاز منجر به ایجاد تغییرات عمدهای در طرح این هواپیما شد . از جمله ، موتور ( j-57 ) ساخت شرکت " پرات اند ویتنی " ان با موتور پیشرفته تر ( j-75 ) ساخت همان شرکت ولی با نیروی رانش بیشتر ، تعویض شد . این تغییرات باعث گردیدند که شناسه این برنامه نیز تغییر کرده و رسما f-107 a نامیده شود . از جمله مهمترین این تغییرات ،گرفتن تصمیم ایجاد توانایی حمل یک سلاح هسته ای در زیر بدنه هواپیما بود . از انجایی که ورودی هوای دماغه – و زیر دماغه – با ایجاد شوک باعث بروز مشکلاتی در رها سازی ایمن سلاح میشد ، لذا ورودی هوا به محلی غیر معمول در بالای بدنه منتقل شد و ظاهر نهایی f-107 شکل گرفت . در ژوئیه 1955 ( تیر 1334 ) نیروی هوایی ، تعداد f-107 های سفارشی را از 33 فروند به 9 فروند نمونه پروازی به همواه 1 فروند برای ازمایشات زمینی کاهش داد و سپس در ژوئن 1956 ( خرداد 1335 ) کل این تعداد به 4 فروند کاهش یافت . اولین f-107 a با شماره سریال 5118-55 اولین پرواز خود را در 10 سپتامبر 1956 ( 19 شهریور 1335 ) انجام داد و در همین پرواز ، در یک شیرجه تند ، به سرعت 03/1 ماخ دست یافت . در پایان این پرواز ، ارابه فرود دماغه هنگام فرود اسیب دید ؛ ولی 3 روز بعد هواپیما دوباره اماده پرواز شده بود . اولین پرواز با سرعت 2 برابر صوت در نوامبر همان سال انجام گردید . دومین f-107 a با شماره سریال 5119-55 در 28 نوامبر 1956 ( 7 اذر 1335 ) و سومین نمونه با شماره سریال 5120-55 در 10 دسامبر ( 19 اذر ) پرواز کردند . نمونه شماره 4 نیز همانطور که اشاره گردید ، هرگز تکمیل نگردید . بر طبق گزارشات ، در طی ازمایشات پروازی ، تمامی این هواپیماها به خوبی پرواز کرده و گاهی اوقات به سرعت 2 ماخ نیز دست می یافتند .
ادامه دارد...
منبع کگ ماهنامه دو هواپیما / ش 10
انچه که در نهایت به هواپیمای f-107 a منجر گردید ، تحت عنوان na-212 و بر مبنای جنگنده مشهور f-100 super suber اغاز شد . این طرح اشکارا مبتنی بر طرح f-100 بود و ورودی هوای دماغه ، طرح بال و دم ان کاملا مشابه ان بود و حتی در ابتدا ، f-100 b نامیده میشد .
فرماندهی تحقیق و توسعه نیرو هوایی امریکا ، پس از اگاهی از طرح و انجام بررسی ان ، در دوم اکتبر 1953 ( 10 مهر 1332 ) ، اقدام به سفارش منجر به عقد قرارداد کرد . سپس در ماه مه 1954 ( اردیبهشت 1333 ) ، فرماندهی نیرو هوایی این برنامه را با عنوان سیستم تسلیحاتی – 306 بی " ws-306 b " تصویب کرد و قراردادی برای ساخت ماکت به مقیاس واقعی هواپیما و اغاز کار را امضا کرد .
همانطور که اشاره شد ، این هواپیما در اغاز به عنوان نمونه ای از f-100 به شمار می رفت . بطوریکه موتور ، طرح بدنه ، بال و دم ان تشابه بسیاری با سوپر سیبر داشت . در این نمونه سوخت هم در جلو و هم در عقب حمل میشد ، زاویه عقب رفتگی بال ان 45 درجه بود و به 4 توپ 20 میلیمتری به عنوان سلاح ثابت سازمانی مسلح بود . 2 مقر زیر بال های ان نیز هر یک قادر به حمل تا حداکثر 2000 پوند ( 900 کیلوگرم ) مهمات و سوخت بودند . مهمترین تفاوت های na-212 با f-100 در ورودی هوای موتور واگزوز خروجی انها بود که در na-212 b ، هر دو انها به منظور افزایش کارایی دهانه متغیر داشتند .
با اینحال ، در 24 ژوئن ( 31 تیر ) اعلام شد که این هواپیما مدلی جدید و متفاوت از f-100 a است و به دنبال ان در 7 سپتامبر 1954 ( 16 شهریور 1333 ) قراردادی برای ساخت 33 فروند از ان به امضا رسید . سپس در 16 دسامبر ( 25 اذر ) " نیاز عمومی عملیاتی -68 " ( gor-68) برای این طرح تصویب شد و بر اساس ان اعلام شد که برای این هواپیما علاوه بر انجام ماموریت اصلی برتری هوایی در روز و شب ، ایفای نقش جنگنده بمب افکن نیز – به منظور تضمینی درصورت شکست برنامه جنگنده بمب افکن " f-105 تاندر چیف " – در نظر گرفته شده است .
با گذشت زمان و تغییر در مقدورات عملیاتی مورد نیاز منجر به ایجاد تغییرات عمدهای در طرح این هواپیما شد . از جمله ، موتور ( j-57 ) ساخت شرکت " پرات اند ویتنی " ان با موتور پیشرفته تر ( j-75 ) ساخت همان شرکت ولی با نیروی رانش بیشتر ، تعویض شد . این تغییرات باعث گردیدند که شناسه این برنامه نیز تغییر کرده و رسما f-107 a نامیده شود . از جمله مهمترین این تغییرات ،گرفتن تصمیم ایجاد توانایی حمل یک سلاح هسته ای در زیر بدنه هواپیما بود . از انجایی که ورودی هوای دماغه – و زیر دماغه – با ایجاد شوک باعث بروز مشکلاتی در رها سازی ایمن سلاح میشد ، لذا ورودی هوا به محلی غیر معمول در بالای بدنه منتقل شد و ظاهر نهایی f-107 شکل گرفت . در ژوئیه 1955 ( تیر 1334 ) نیروی هوایی ، تعداد f-107 های سفارشی را از 33 فروند به 9 فروند نمونه پروازی به همواه 1 فروند برای ازمایشات زمینی کاهش داد و سپس در ژوئن 1956 ( خرداد 1335 ) کل این تعداد به 4 فروند کاهش یافت . اولین f-107 a با شماره سریال 5118-55 اولین پرواز خود را در 10 سپتامبر 1956 ( 19 شهریور 1335 ) انجام داد و در همین پرواز ، در یک شیرجه تند ، به سرعت 03/1 ماخ دست یافت . در پایان این پرواز ، ارابه فرود دماغه هنگام فرود اسیب دید ؛ ولی 3 روز بعد هواپیما دوباره اماده پرواز شده بود . اولین پرواز با سرعت 2 برابر صوت در نوامبر همان سال انجام گردید . دومین f-107 a با شماره سریال 5119-55 در 28 نوامبر 1956 ( 7 اذر 1335 ) و سومین نمونه با شماره سریال 5120-55 در 10 دسامبر ( 19 اذر ) پرواز کردند . نمونه شماره 4 نیز همانطور که اشاره گردید ، هرگز تکمیل نگردید . بر طبق گزارشات ، در طی ازمایشات پروازی ، تمامی این هواپیماها به خوبی پرواز کرده و گاهی اوقات به سرعت 2 ماخ نیز دست می یافتند .
ادامه دارد...
منبع کگ ماهنامه دو هواپیما / ش 10